Har en 100 år gammal lada.
Ett eternittak som är i bra skick, förutom något enstaka ställe
På en hörna är det lagat/ersatt en bit med plåt av samma form/kupning som eterniten.

Då byte av detta taket ligger något år bort, så skulle jag vilja göra en OK lagning, en plåt med samma kupning hade varit bäst.
Eterniten har 5 kupor på varje bit.

Finns det ngt färdigt, eller blir det ett fall för lokala plåtverkstan ?
Tänker att det finns ju ganska många eternittak i Sverige...

Mät mellan topparna på taket och fråga plåtisar vad som finns, kanske en korrugerat plåt har samma avstånd och kan läggas nerifrån och upp för att få det tätt. Problemet som blir är att fästa plåtarna, skruva rakt igenom allt till bra virke.

Vi har letat men inte funnit något än.. men är intresserad av lösningar..

Upp med måttsatt bild.

J jonaserik skrev:
Mät mellan topparna på taket och fråga plåtisar vad som finns, kanske en korrugerat plåt har samma avstånd och kan läggas nerifrån och upp för att få det tätt. Problemet som blir är att fästa plåtarna, skruva rakt igenom allt till bra virke.
Mätte igårkväll i regn och halv storm...
Fick det till 155mm mellan topparna/Dalarna
45mm djup på dal/topp

Ett tak täckt med mossa mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En OSB-skiva med spån, synliga vatten droppar och slumpmässiga märken eller teckningar, lutad mot ett objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som att det kan vara lika som korrugerad plåt, nu har har jag skrotat mina plåtar så kan inte mäta, finns säkert någon på forumet som har sådan plåt och kan mäta. Annars kontakta dom i länken # 5 tidigare-
Ser även ut att dom kanske passerat bäst före datum, mycken mossa på. Nu håller den sorten bra i många år, men men.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.