Hej.

Har en ladugård med eternittak. Plattorna är ca 1x1 m i storlek, kanske lite större ändå.

På några få ställen har det gått hål i eterniten. Största hålet har kanske en diameter på 5-10 cm.

Förra ägaren pratade om att han använt någon form av exander gummi/plast som han applicerat med hjälp av värmepistol.

Är det någon här som vet vad han menar? Försökt leta on line men inte hittat något som passar ihop med hans beskrivning.

Eller har ni andra idéer till lagning?

Det är inte aktuellt att byta tak då vi snackar ca 800 kvm tak.
Inte heller optimalt att laga utifrån, som jag förstår det, då denna typ av takplattor är relativt sköra...?

Alla tips/idéer från de som kan är mer än välkomna.

Med vänlig hälsning, Jonas

Inget förslag men följer då jag har samma problem. Så länge man sätter fötterna där det är spikat bör det dock hålla, men beror ju huvudsakligen på vad som finns under. Mitt på en platta hade jag inte ställt mig...

// Maner

Rickard.
Klistra lite takpapp över hålen, det kommer hålla många år och är ganska enkelt. Tvätta/borsta rent, pensla på ett tunt lager asfsltprimer vänta ett dygn och sedan klistrar du en bit takpapp över. Gärna som en "diamant" så du inte får en rak motskarv uppifrån. Välj en bra takpapp (självtäck, glaciär eller liknande) då gör det inget att den hänger över ett hål.

Gör detta när det är tort och helst inte ska regna tills du är klar.

Redigerat:
Polyester + glasfiberväv har jag använt, på utsidan. Viktigt att underlaget är torrt. Om du är rädd för att plattorna ska gå sönder, använd en stege.

Bra att måla polyestern efteråt också för att skydda mot solljus?

Thoooollin Thoooollin skrev:
Hej.

Har en ladugård med eternittak. Plattorna är ca 1x1 m i storlek, kanske lite större ändå.

På några få ställen har det gått hål i eterniten. Största hålet har kanske en diameter på 5-10 cm.

Förra ägaren pratade om att han använt någon form av exander gummi/plast som han applicerat med hjälp av värmepistol.

Är det någon här som vet vad han menar? Försökt leta on line men inte hittat något som passar ihop med hans beskrivning.

Eller har ni andra idéer till lagning?

Det är inte aktuellt att byta tak då vi snackar ca 800 kvm tak.
Inte heller optimalt att laga utifrån, som jag förstår det, då denna typ av takplattor är relativt sköra...?

Alla tips/idéer från de som kan är mer än välkomna.

Med vänlig hälsning, Jonas
Hej Jonas, är i samma sits som du. Undrar därför vad din åtgärd blev, vill du berätta? Ser i din tråd att ett tips är tjärpapp/takpapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.