Hej, jag har en lada med stora vågiga eternitskivor på taket. Det är ett par hål i det som jag skulle vilja laga. Någon som vet bra lagningsmaterial? Jag kommer enbart kunna laga taket inifrån stående i en lift.
Taket är lagt i början på 1960-talet. Ladan är 245 kvm så det är stora takytor.
Har låtit besikta taket och det ser ff bra ut. Då ladan är 8 m till nock har besiktningen gjorts med det avståndet, det är ingen som har testat att gå på taket.
Att låta proffs ta ner takskivorna kostar ca 200 000 kr. Att rikta upp, komplettera med takstolar (glesare satta än dagens norm) för att klara ett nytt tak, samt lägga på nytt tak går på ca 800 000 kr.
Jag har inte råd att fixa taket på annat sätt än att laga det i nuläget, behöver skramla ihop lite pengar först. Kanske om 20 år, besiktningpersonen tror att taket håller i 40 år till.

Eternit är väl det givna mtrl om du ska laga och få lång livslängd, eftersom det sedan länge är förbjudet att tillverka asbesthaltiga skivor får du väl söka begagnade eller nytillverkade 'ofarliga' ersättningsskivor

Ok, men jag ser inte hur det skulle kunna göras. Jag kommer inte att kunna gå på taket eftersom det är risk att skivorna spricker av min tyngd.

Är det inte "bara" att använda en större skylift?

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Kanske det. 😊

I Inger_1 skrev:
Jag kommer inte att kunna gå på taket eftersom det är risk att skivorna spricker av min tyngd.
Riv om du inte klarar underhållet, det kommer inte bli lättare nästa år eller om fem år.

F fribygg skrev:
Riv om du inte klarar underhållet, det kommer inte bli lättare nästa år eller om fem
Om några år har jag kanske pengarna att riva. Har nyligen ärvt gården med ladan. Det är annat som är mer akut att lägga pengarna på. Underhållet på ladan har varit eftersatt i många många år. Hålen i taket är inte så stora,

I Inger_1 skrev:
Om några år har jag kanske pengarna att riva. Har nyligen ärvt gården med ladan. Det är annat som är mer akut att lägga pengarna på. Underhållet på ladan har varit eftersatt i många många år. Hålen i taket är inte så stora,
Skaffa ersättningsskivor och byt de trasiga så fort du har möjlighet

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
P
Byt dom dåliga eller lägg på glasfiber/polyester för att få tätt du måste dock dit som nån skrev -en plåtslagare kan säkert fixa en plåt veckad som en panna men behöver ta sig dit typ med skylift även han.
Många lägger ju läkt i rillorna och reglar på och har eterniten som kondensskydd under plåt men allt beror på hur det ser ut i ditt fall det kan bara du avgöra

Lindab har färdiga grejer också tydligen
https://www.lindab.se/globalassets/...ternittak-montering-se_pycba.pdf?v=1698575311

Skulle ju överväga att låta det förfalla eller riva det själv om jag skulle leja bort jobbet för 800000 då jag både har gamla uthus själv och rev ett då jag såg mer jobb än värde i det det som är kvar ska fixas när tid finns .

Redigerat av moderator:
En rejäl skylift så borde man väl komma upp över taket och byta enstaka skivor?
Gäller ju bara att man kommer intill med skyliften.
Och så att man får tag på liknande plattor, har för mig att det finns lagningsplattor, men vet inte var man får tag på.
Har ni kollat på gården om det kanske finns några plattor i reserv som blev över när taket lades?
Kolla annars med grannar om dom har.

mickesundström skrev:
Många lägger ju läkt i rillorna och reglar på och har eterniten som kondensskydd under plåt men allt beror på hur det ser ut i ditt fall det kan bara du avgöra
Så gjorde jag förra året, och det blev bra, har ungefär lika stor lada som du.
Blev förhållandevis billigt med, i alla fall om man jämför med de priser du fått, landade på 300 -350 000 ungefär

Ta in mer priser från någon annan på vad det kan kosta, 1 miljon låter hutlöst dyrt!!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.