5 118 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Ljud från skorstensplåten
Hej Alla!
Vi har ett litet störigt problem med vårt hus, det smäller o har sig när det blåser, efter många om o men så har vi nu äntligen hittat vad det är som låter. Skorstenen är inklädd som en huv runt hela i plåt. Jättebra, men efter att ha trotsat vädret idag o klättrat upp till nock så inser jag att det är plåten runt som "fladdrar" i vinden.
Plåten ligger inte tätt intill skorstenen o får därmed möjlighet att fladdra när vinden trycker på, vi har sovrummet ganska nära så när det blåser på nätterna så stör det ganska mycket.
Har funderat lite på vad man kan göra åt det, Någon här som råkat ut för liknande eller bara har en bra lösning på problemet?
Man skulle ju vilja ha in någonting bakom som det ligger an emot som man kunde skruva fast plåten i, skorstenen är ganska stor så på framsidan är det ca en kvadratmeter plåtyta.
En ide är att öppna falsen och plocka bort framstycket och fästa några brädor i skorstenen och sen skruva plåten i de för att stadga upp den? Eller är det helt galet ur brandsäkerhetssynpunkt?
Eller ska man låta en plåtslagare göra en ny som ligger tätt an?
Grannen hade nån ide om isolering bakom men det drar väl gärna till sig fukt och plåten blir ju inte stum för det.
Någon som har någon bra ide, så är vi väldigt tacksamma. Skulle vara skönt o få sova ifred om nätterna.
Vi har ett litet störigt problem med vårt hus, det smäller o har sig när det blåser, efter många om o men så har vi nu äntligen hittat vad det är som låter. Skorstenen är inklädd som en huv runt hela i plåt. Jättebra, men efter att ha trotsat vädret idag o klättrat upp till nock så inser jag att det är plåten runt som "fladdrar" i vinden.
Plåten ligger inte tätt intill skorstenen o får därmed möjlighet att fladdra när vinden trycker på, vi har sovrummet ganska nära så när det blåser på nätterna så stör det ganska mycket.
Har funderat lite på vad man kan göra åt det, Någon här som råkat ut för liknande eller bara har en bra lösning på problemet?
Man skulle ju vilja ha in någonting bakom som det ligger an emot som man kunde skruva fast plåten i, skorstenen är ganska stor så på framsidan är det ca en kvadratmeter plåtyta.
En ide är att öppna falsen och plocka bort framstycket och fästa några brädor i skorstenen och sen skruva plåten i de för att stadga upp den? Eller är det helt galet ur brandsäkerhetssynpunkt?
Eller ska man låta en plåtslagare göra en ny som ligger tätt an?
Grannen hade nån ide om isolering bakom men det drar väl gärna till sig fukt och plåten blir ju inte stum för det.
Någon som har någon bra ide, så är vi väldigt tacksamma. Skulle vara skönt o få sova ifred om nätterna.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Bild underlättar alltid, om plåten är ganska nära skorstenen borde det gå att borra och plugga fast några farmare för att få tyst på det.
Min ventilationshuv fladdrar en del men då är det själva hatten så samma åtgärd skulle inte ge något.
Min ventilationshuv fladdrar en del men då är det själva hatten så samma åtgärd skulle inte ge något.
Ska fixa en bild imorgon när jag kommer hem.Rickard.ag skrev:
Känns som det är typ 20 mm till skorstenen.
Hmm kanske skulle kunna vara en ide.
Började fundera o om man skulle fixa en svart plåtbit o klippa till o fästa utanpå o nita ihop med den gamla o på så vis få det tjockare o inte så böjlig.
Hej! Trots det va ett par år sedan du skrev detta så testar jag och kollar om du hittade någon lösning på det? Har exakt samma problem nämligen.H henke4545 skrev:Hej Alla!
Vi har ett litet störigt problem med vårt hus, det smäller o har sig när det blåser, efter många om o men så har vi nu äntligen hittat vad det är som låter. Skorstenen är inklädd som en huv runt hela i plåt. Jättebra, men efter att ha trotsat vädret idag o klättrat upp till nock så inser jag att det är plåten runt som "fladdrar" i vinden.
Plåten ligger inte tätt intill skorstenen o får därmed möjlighet att fladdra när vinden trycker på, vi har sovrummet ganska nära så när det blåser på nätterna så stör det ganska mycket.
Har funderat lite på vad man kan göra åt det, Någon här som råkat ut för liknande eller bara har en bra lösning på problemet?
Man skulle ju vilja ha in någonting bakom som det ligger an emot som man kunde skruva fast plåten i, skorstenen är ganska stor så på framsidan är det ca en kvadratmeter plåtyta.
En ide är att öppna falsen och plocka bort framstycket och fästa några brädor i skorstenen och sen skruva plåten i de för att stadga upp den? Eller är det helt galet ur brandsäkerhetssynpunkt?
Eller ska man låta en plåtslagare göra en ny som ligger tätt an?
Grannen hade nån ide om isolering bakom men det drar väl gärna till sig fukt och plåten blir ju inte stum för det.
Någon som har någon bra ide, så är vi väldigt tacksamma. Skulle vara skönt o få sova ifred om nätterna.
Hej HejM MarkLar skrev:
Ja de har gått ett tag sedan jag skrev de. Hehe nja vi har inte kommit så långt med de projektet. Det har kommit lite annat emellan i att göra listan o vi har väl vant oss lite med ljudet.
Det jag har funderat på att göra när tid finnes är att man kanske skulle kunna köpa plåt och limma på ovanpå de som är där nu o på så vis sträva upp plåten. Frågan är om de kan vara bra o få bort färgen först så de biter bättre.
Som sagt en idé än så länge.
Lycka till
Klicka här för att svara