E
Eggentini: Varit minus 33-36 i en vecka o nu vart de plötsligt plus 4. Massa blöta fläckar. Tänker de inte ha med att de smälter o rinner in utan kondens av allt luft som frusit? Eller tänker jag fel? O hur löser man det? Skaffa pax ventilation i ett hörn eller?
17 svar · 3,9k läst
·
B
bernth1961: [citat] [citat] Jag tror att grundproblemet är att man i ett förråd får en fördröjning av utomhusklimatet. När det blir varmare uthomus tränger varm luft in i det kallare förrådet, och kyls. Kall luft bär mindre fukt och därmed faller kondens ut. Givetvis blir det väldigt tydligt under ett plåttak, men man får kondens på allting, om än i mindre omfattning. Så: 1) hålla så god
34 svar · 44,9k läst
Rickard.
Rickard.: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ska-jag-klippa-bock-dropplaten.462291/post-4839489
4 svar · 3,0k läst
B
Bamboozled: [citat] Det kan vara så att kondensröret inte är tätt utifrån, så att det regnar in. Inga problem så länge det är helt. Precis samma som hände med vårt avluftningsrör som visade sig ha en spricka på mitten, i mellanbjälklaget. Alltså inte ett rör för vatten utan luft, men där det kan uppstå kondens och/eller regna in utifrån.
15 svar · 2,8k läst
·
M
Martinssonrobert: Hej, vill inreda vinden med två sovrum. Går det på något vis höja hanbjälken i dennna takkonstruktionen? Gullringenhus.. vad jag förstått är takstolarna helt självbärande. Bifogar bilder på dokument sedan huset byggdes. Om någon duktig kan tolka det.
0 svar · 906 läst
·
Kanakas123
Kanakas123: Jag förstår, jag vände mig mest till andra med egnahemsvillor och hur/om de löst det. Jag blev lite snurrig då jag hade en konstruktör här i ett annat ärende och han sa att praxis är att de sitter 2/3 upp till nock. Dvs på 2.20
2 svar · 1,2k läst
·
roofius
roofius: [citat] Hej! du behöver inte fräsa ner dem på ett sånt tak nej. Vill du får det jämt och fint med fotplåten kan du montera masonit i takfoten mellan krokar så fotplåten du monterar ligger jämt och fint. Det finns rännkrokskruv
13 svar · 10,9k läst
·
K
Kalle3: Vi har haft två vägar till ett kallvindsutrymme - en vägglucka från andra våningen och en taklucka från våningen under. Kallvinden är isolerad, men inte uppvärmd. Har en friskluftsventil rakt ut. Det blir minusgrader där när det är minusgrader ute. Använder utrymmet som förvaring. Det ligger en (ganska duktigt punkterad) plast (ångspärr/ångdämpare, osäker) i golvet på
0 svar · 1,5k läst
V
Villa1949: Det är det gula området jag vill ha en dörr istället för dörren som syns längs till vänster i bild. Hittade denna bild som jag tog för 5 år sedan när elen drogs om och väggarna gipsades. Ser ut som det varit en dörr där förut så det kanske inte ens är plankstomme just där (får dock ta bort elen längs golvet).
12 svar · 2,0k läst
·
H
Hybro: 38 år gammalt tjockt Schingel här för två år sen. Helt tätt. Fick ligga kvar som typ underlagspapp. På detta ströläkt, bärläkt och Planja plåttak, som ser ut som tegelpannor. Skruvade allt. För mig, strö- och bärläkt rakt ned i takstolarna. Nu räknar jag kallt med att plåttaket står emot allt vatten från ovan. Och att Shingeln numer klarar den kondens som kan bli på
16 svar · 3,3k läst
·
M
MTalbot: [citat] Jag ska se till att den fästs när de kommer hit på tisdag. De hävdar att den inte ska fästas men det är ju uppenbarligen fel... Märkligt att det inte heller upptäcktes av besiktningsmannen jag anlitade för entreprenaden. Men, men hoppas det löser sig nu. Tack för alla svar!
10 svar · 1,3k läst
·
B
BSOD: Är det mossa kan man lägga till en sväng mossdödande medel till listan av åtgärder.
3 svar · 750 läst
P
philipbl: Gjorde ett hål i taket och var helt torrt. Såg ut som på bilderna nedan. Det borde rimligen betyda att det var olja som antingen lyckats skvättas upp i taket eller något med målningen som gick igenom. Någon som har en annan åsikt?
10 svar · 2,4k läst
·
Josag
Josag: Tack för svar, då gick det att få ihop. //Jonathan
3 svar · 1,0k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Vi sov på madrasser på golvet hos mina föräldrar i somras. Blev ca 3 veckor. När vi lyfter på dem så var dem fulla med mögel. Folk har tidigare legat så men inte så lång tid. Anledningen är att det är någon skumplast som inte andas. Med långvarig kontakt, Betongplatta utan isolering och plast så var det ett faktum. Med det sagt. Man bör aldrig förvara saker på en kallvind. Och
9 svar · 1,1k läst
S
Småbrukaren: Alla typ av brädor (gles eller panel) som styvar av i sidled kommer ersätta strävorna.
19 svar · 1,9k läst
·
E
EPP: Okej hörrni. Tack för välmenade tips och råd. Vi har nu haft kontakt med både byggfirman och en plåtslagare som kom ut och tittade på taket. De var eniga om att plåtarbete runt kupan var godkänt men det som jag har visat bild på här i tråden, inte var det. Plåtdelen var det vara fel dimensioner på, den var lite för liten helt enkelt och då har man täckt skarvarna med något som
40 svar · 10,8k läst
·
Marcus0321
Marcus0321: [citat] Ok då påverkar inte vindriktningen temperaturen på taket.
10 svar · 2,1k läst
·
H
Hybro: Fixa detta själv! Som pensionär hade jag annat att lägga pengarna på än att hyra in löst folk för 250 - 300 000 kr. Specade vad jag ville i material Köpte allt vid ett o samma tillfälle. Enda sättet att få bra rabatt. Kostade 100 000 kr. Då ingick en begagnad Haki-ställning, som jag senare sålde hälften av. Jösses, kastade bort en hel ledig sommar som pensionär. Aldrig haft så
2 svar · 1,7k läst
J
juhamen: [citat] Contura svarare till mig, att det är antingen kondensvatten eller vatten från regn eller snösmältning. Har ej hittat någon anledning till läckage utifrån, så antar kondens. Vattnets bruna egenskap lär vara från isoleringens bindemedel och målartvätt bör fungera att avlägsna missfärgningen. Hopas detta hjälper er.
11 svar · 5,5k läst
·
O
oliven1: [citat] en optimal kallvind ska inte ha någon ventilation eller ytterst lite ventilation. såfall ska man ha ventiler i varje hörn som går att stänga/öppna. de viktigaste är att huset är tätt så ingen fukt kan transporteras upp till vinden och att taket är tätt så inget kommer in utifrån. Har man löst det så kommer endast luftning av vinden vara negativt för huset. finns flera
53 svar · 6,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Du kommer aldrig få tjurskallen att medge de olika kvaliteterna och hållbarheterna mellan dessa olika alternativ.
38 svar · 3,6k läst
G
Ganescha: [citat] Nope, för att jag råkade skicka till fel person 😬
25 svar · 3,2k läst
·
H
Hybro: Så ska en slipsten dras. Den företagaren bör få kred, som tog ansvaret.
9 svar · 2,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Har du en öppen sån som fortfarande inte torkat eller en oöppnad du inte planerar för något annat tycker jag du absolut kan använda den.
28 svar · 5,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] OK jag ger mig och förstår🙂🙂
10 svar · 2,9k läst
·
B
Anonymiserad 405730: [citat] Den får man bygga med flera olika lager med brädor/reglar sedan ser det ut o vara ett stort hålkärl som man då få beställa ifrån ett snickeri eller tillverka själv…
6 svar · 1,5k läst
·
roofius
roofius: [citat] [citat] det är vissa pappföretag som anslutna till tätskiktsgarantier ja. andra kör på materialgaranti . det som gäller är 10 år på arbete och ytterligare 5 år på materialet . men utförs arbete korrekt håller det 30år+ då inte UV ljus torkar ut inbyggt tätskikt
16 svar · 4,0k läst
·
S
Småbrukaren: Bra. Markera gärna mitt inlägg med bäst svar om du vill!
3 svar · 1,8k läst
·
T
takeitaway: har någon byggt in Velux kupade takfönster i Älvsbyhus
0 svar · 627 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.