Vi tittar på ett hus där man i besiktningen påpekat mikrobiell påväxt på underlagstakets insida. Huset är nästan 100 år gammalt, men taket är omlagt för 20 år sen ungefär.
Vi har liknande påväxt i carporten på vårt nuvarande boende, men jag har ingen erfarenhet av vad man ska göra åt det om man har det på "insidan". Det verkar som om det läcker fuktig luft från insidan av huset som kondenserar mot yttertaket då det inte är tillräcklig ventilation på vinden.
Vad är er erfarenhet av påväxt, hur allvarligt behöver det vara? Taket har inte fått några anmärkningar från utsidan.
Edit: Huset har självdragsventilation med extra fläktar i badrummen om det spelar någon roll.
Vi har liknande påväxt i carporten på vårt nuvarande boende, men jag har ingen erfarenhet av vad man ska göra åt det om man har det på "insidan". Det verkar som om det läcker fuktig luft från insidan av huset som kondenserar mot yttertaket då det inte är tillräcklig ventilation på vinden.
Vad är er erfarenhet av påväxt, hur allvarligt behöver det vara? Taket har inte fått några anmärkningar från utsidan.
Edit: Huset har självdragsventilation med extra fläktar i badrummen om det spelar någon roll.
Redigerat:
Det ser inte sådär jättebra ut om det där har uppkommit på 20 år. Byttes råsponten för 20 år sedan också?(takstolen ser ny ut). Det där är mer än lite prickigt så man behöver nog komma till en lösning för åtgärda problemet.J jhall skrev:Vi tittar på ett hus där man i besiktningen påpekat mikrobiell påväxt på underlagstakets insida. Huset är nästan 100 år gammalt, men taket är omlagt för 20 år sen ungefär.
Vi har liknande påväxt i carporten på vårt nuvarande boende, men jag har ingen erfarenhet av vad man ska göra åt det om man har det på "insidan". Det verkar som om det läcker fuktig luft från insidan av huset som kondenserar mot yttertaket då det inte är tillräcklig ventilation på vinden.
Vad är er erfarenhet av påväxt, hur allvarligt behöver det vara? Taket har inte fått några anmärkningar från utsidan.
Edit: Huset har självdragsventilation med extra fläktar i badrummen om det spelar någon roll.
Bergvärmen gör ju att temperaturen på skorsten sjunker.
Bra i alla fall att det inte är tilläggsisolerat.
Gamla hus har ju sällan ångspärr, men det är bra om så lite fukt som möjligt från bostadsutrymmena når upp på vinden. Är vindsluckan tät? Genererar de mekaniska fläktarna i badrummen en aning konstant undertryck? (får inte vara så mycket att självdraget "backar")
Bra i alla fall att det inte är tilläggsisolerat.
Gamla hus har ju sällan ångspärr, men det är bra om så lite fukt som möjligt från bostadsutrymmena når upp på vinden. Är vindsluckan tät? Genererar de mekaniska fläktarna i badrummen en aning konstant undertryck? (får inte vara så mycket att självdraget "backar")
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag vet inte om de bytte sponten, msurris skrev:
Jag antar att vindsluckan inte sluter tätt och att det saknas ångspärr. Fläktarna i badrummen är på när belysningen är på.M MagHam skrev:Bergvärmen gör ju att temperaturen på skorsten sjunker.
Bra i alla fall att det inte är tilläggsisolerat.
Gamla hus har ju sällan ångspärr, men det är bra om så lite fukt som möjligt från bostadsutrymmena når upp på vinden. Är vindsluckan tät? Genererar de mekaniska fläktarna i badrummen en aning konstant undertryck? (får inte vara så mycket att självdraget "backar")
Hur ska man tänka som ny husägare, ska man försöka ordna mekanisk ventilation på rätt sätt eller ska man låta det vara självdrag.
Fläktar i badrum som bara är på när belysningen är på gör inte speciellt mycket nytta. Blöta handdukar och duschväggar blir ju inte torra bara för att man går ur rummet och släcker lyset.
Själv har jag satt en frånlufts-kanalfläkt på vinden som går hela tiden med lågt flöde och är ansluten till de båda badrummens ventilationskanaler.
Samtidigt får man inte skapa så mycket undertryck så att självdraget i andra rum sätts ur spel och backar.
Tyvärr är det ju så att när äldre hus med självdrag förses med värmepump eller fjärrvärme så minskar både uppvärmningen av vinden och draget drastiskt.
Själv har jag satt en frånlufts-kanalfläkt på vinden som går hela tiden med lågt flöde och är ansluten till de båda badrummens ventilationskanaler.
Samtidigt får man inte skapa så mycket undertryck så att självdraget i andra rum sätts ur spel och backar.
Tyvärr är det ju så att när äldre hus med självdrag förses med värmepump eller fjärrvärme så minskar både uppvärmningen av vinden och draget drastiskt.
Så, om man vill få till mekanisk frånluft, behöver man frånluftsventiler på flera ställen eller skulle man kunna ansluta t.ex badrummen till en fläkt på vinden och sätta tilluftsventiler i alla rum/på alla fönster?M MagHam skrev:Fläktar i badrum som bara är på när belysningen är på gör inte speciellt mycket nytta. Blöta handdukar och duschväggar blir ju inte torra bara för att man går ur rummet och släcker lyset.
Själv har jag satt en frånlufts-kanalfläkt på vinden som går hela tiden med lågt flöde och är ansluten till de båda badrummens ventilationskanaler.
Samtidigt får man inte skapa så mycket undertryck så att självdraget i andra rum sätts ur spel och backar.
Tyvärr är det ju så att när äldre hus med självdrag förses med värmepump eller fjärrvärme så minskar både uppvärmningen av vinden och draget drastiskt.
Frånluft i badrum via pax eller central fläkt och även köksfläkten kan användas, finns dom som har möjlighet till lågt grundflöde.J jhall skrev:
Inte den energisnålaste lösningen men fungerar.
Det sitter en bergvärmepump i huset och jag har sett att det finns frånluftstillsatser, kanske det är den vägen man ska gå så man återvinner lite av värmen och ändå kan ha flödet på ordentligt.O [old rusty] skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
