743 läst ·
4 svar
743 läst
4 svar
Mögel kallvind
Det är inte värmen i sig som skapar dina problem, värmen hjälper dock till att skapa ett bättre klimat på vinden, men troligen har du även luftläckage genom vindsbjälklaget. Finns det någon ångspärr eller broms i bjälklaget? Vilken ventilation finns?
Är ett gammalt hus (100 år) så det säkert en hel del luftläckage. Det är självdrag.Centano skrev:
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Värmetillskott upp från inomhusmiljön är bra för kallvinden, i avfuktande syfte. Detta visste man tidigare och lade enbart lite isolering såsom kutterspån i vindsbjälklaget. I nuvarande läge med mer isolering blir kallvinden svalare och därmed fuktigare. Kan fukt från inomhusmiljön leta sig upp så riskerar gränsen för mögel passeras, vilken brukar utgå från 75% relativ fuktighet i rumstemperatur. Fukt tillförs även kallvinden under våra långa och fuktrika höst- samt vintersäsonger. Det är inte säkert att det räcker att ventilera bostaden bättre, men väl värt att pröva, under tiden fuktmätning på vinden görs. Ganska ofta krävs det kallvindsavfuktare för att lösa problemet. Värmefläkt blir dyrare lösning än en för svala utrymmen anpassad avfuktare.Byggaren1234 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
