Hej!

Jag är hos min mormor som har en timmerstuga på gården.
Den har stått relativt orörd sen femtio-/sextiotalet då övervåningen inreddes som 1rok. Gissningsvis gjordes taket i samma veva men ingen vet. Men taket består av plank, papp, läkt, tegelpannor. Plåt bockad över nocken men med god marginal.
Nu har i vilket fall takpappen under tegelpannorna tackat för sig, den är sprucken och saknas bitar på sina ställen samt att virket under är riktigt mösigt.
Jag räknar alltså med att få lägga om hela taket till sommaren.

Till dess funderar jag:
Räcker det att lägga en pressening över nock och tynga på båda sidor taket? Alltså en press som räcker hela vägen från stupränna till stupränna, då.
Eller finns nackdelar med detta.
Ska jag ta bort teglet först eller bara lägga presseningen ovanpå?
Bör jag vänta till taket är någolunda torrt eller är det bättre att lägga på pressen så fort som möjligt?

Det är lite oklart var vattnet kommer ifrån då pappen är torr (om än mycket sprucken) men plankorna under pappen riktigt blöta (alltså bara att kasta). Men kan ju vara en läcka uppe vid nock, dit har jag inte kunnat ta mig än. Å andra sidan är plankorna i taket lagda horisontellt (alltså som sig bör) och på vinden är det torrt inne.

En annan del av problemet är att vatten har även gått ner i översta stocken. Fukten är öht i mötet mellan stock och tak. Jag har inte riktigt sett omfattningen på stocken än då stegen är lite svår att flytta och det regnar ganska bra.
Men jag misstänker att det blir att göra ett urtag i översta stocken när vi byter taket och reparera med friskt trä? Eller kan jag hoppas på att stocken kan torka upp kanske. Den är inte mer än omkring 8cm bred men kanske 30cm hög.
Går inte in i detaljer kring detta nu då jag ser det som ett senare bekymmer - och jag brukar ta bekymmer i den ordning de möter mig och nu är ju takets läcka prio helt klart. Men funder väl ifall om jag är på rätt spår i tankarna angående stocken.

Tacksam för all input och ser fram emot att det löser sig :)

Allt gott!
Majken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.