Hallå alla bättre vetande, ber ödmjukast om tålamod för detta långa inlägg.
Till att börja med är jag helt ny på forumet så någon moderator kan mer än gärna lotsa mig rätt om jag hamnat fel.
Lite bakgrundsinformation: Jag och min sambo köpte ett hus förra sommaren med två mindre lägenheter 70+70m². Vi bestämde oss direkt att renovera hela huset. Dessvärre var bottenvåningen obeboelig medan ovanvåningen var skapligt fräsch efter lite ny färg så vi fick lov att börja renoveringen därnere. Bottenvåningen är nu klar med ny el, nytt vatten/avlopp och ja, allt annat som går att byta. För ca en månad sedan flyttade vi ner till bottenvåningen och har nu börjat på övervåningen.
Jag lyckades sälja in mitt önskemål om att bo på övervåningen genom att säga att vi kunde öppna upp vardagsrummet, köket och ett av sovrummen till nock. Av den anledningen sitter jag nu här och sliter mitt, sedan länge, försvunna hår.
Vi började med att ta bort taket i de tänkta ytorna och skickade ut all sågspån. Sedan trodde jag att det skulle vara så lätt som att åka till bygghandeln och få konstruktionsråd där men de skickade mig vidare till deras limträingenjör(?) och där gick jag bet. De skrev något i stil med att det var för avancerat och de inte ville/kunde gå vidare med ärendet utan bad mig söka tag i någon byggnadskonstruktör. Då kom jag fram till att jag åtminstone ska försöka ha ett eller två färdiga alternativ att presentera för denne istället för arton.
Något jag konstaterat under renoveringens gång är att takfoten är murken och att det kommit in fukt i ändarna av råsponten samt att det funnits fuktgenomslag mitt på vissa delar av taket. Min gissning är att tidigare ägare har tagit bort gamla tegeltaket och satt dit plåt utan att ha bytt någon råspont. Eventuellt har man bytt papp men hur som helst så är den torr som fnöske och spricker så fort man tittar på den.
I och med rådande taksituation och min fantasi om att slänga upp en limträbalk i nock istället för de fula takstolarna så tänkte jag att man helt enkelt kunde slå två flugor i en smäll. Min fundering gäller främst bästa sätt att fästa limträbalken på samt hur man ska få väggarna att inte vika ut sig om man inte har någon bindbjälke(underram?). Eftersom jag funderar på att byta tak och vi inte använder skorstenen till annat än en frånluftskanal från en köksfläkt på bottenvåningen så är jag inne på att knacka ner murstocken under nock och använda den som ett inre stöd. Vad tror ni om det?
Den yttre fästpunkten ska väl bli i ytterväggen på något vänsters vis men där tänkte jag att konstruktören kunde få komma med förslag.
Taket har en lutning på 25°, huset är 8*10m utvändigt, bindbjälken/underram(?) 120*45, överramen(?) 145*45, den inre diagonalen är två brädor på vardera sida om ramarna 20*120 med kottlingar i och den yttre, korta, diagonalen är 45*120.
Är takstolarna självbärande? Huset ligger i Ludvika så det är snözon 3,0 och det är för nuvarande plåttak men tidigare tegel.
Här kommer lite bilder i hopp om att ge klarhet i vad jag menar.
Till att börja med är jag helt ny på forumet så någon moderator kan mer än gärna lotsa mig rätt om jag hamnat fel.
Lite bakgrundsinformation: Jag och min sambo köpte ett hus förra sommaren med två mindre lägenheter 70+70m². Vi bestämde oss direkt att renovera hela huset. Dessvärre var bottenvåningen obeboelig medan ovanvåningen var skapligt fräsch efter lite ny färg så vi fick lov att börja renoveringen därnere. Bottenvåningen är nu klar med ny el, nytt vatten/avlopp och ja, allt annat som går att byta. För ca en månad sedan flyttade vi ner till bottenvåningen och har nu börjat på övervåningen.
Jag lyckades sälja in mitt önskemål om att bo på övervåningen genom att säga att vi kunde öppna upp vardagsrummet, köket och ett av sovrummen till nock. Av den anledningen sitter jag nu här och sliter mitt, sedan länge, försvunna hår.
Vi började med att ta bort taket i de tänkta ytorna och skickade ut all sågspån. Sedan trodde jag att det skulle vara så lätt som att åka till bygghandeln och få konstruktionsråd där men de skickade mig vidare till deras limträingenjör(?) och där gick jag bet. De skrev något i stil med att det var för avancerat och de inte ville/kunde gå vidare med ärendet utan bad mig söka tag i någon byggnadskonstruktör. Då kom jag fram till att jag åtminstone ska försöka ha ett eller två färdiga alternativ att presentera för denne istället för arton.
Något jag konstaterat under renoveringens gång är att takfoten är murken och att det kommit in fukt i ändarna av råsponten samt att det funnits fuktgenomslag mitt på vissa delar av taket. Min gissning är att tidigare ägare har tagit bort gamla tegeltaket och satt dit plåt utan att ha bytt någon råspont. Eventuellt har man bytt papp men hur som helst så är den torr som fnöske och spricker så fort man tittar på den.
I och med rådande taksituation och min fantasi om att slänga upp en limträbalk i nock istället för de fula takstolarna så tänkte jag att man helt enkelt kunde slå två flugor i en smäll. Min fundering gäller främst bästa sätt att fästa limträbalken på samt hur man ska få väggarna att inte vika ut sig om man inte har någon bindbjälke(underram?). Eftersom jag funderar på att byta tak och vi inte använder skorstenen till annat än en frånluftskanal från en köksfläkt på bottenvåningen så är jag inne på att knacka ner murstocken under nock och använda den som ett inre stöd. Vad tror ni om det?
Den yttre fästpunkten ska väl bli i ytterväggen på något vänsters vis men där tänkte jag att konstruktören kunde få komma med förslag.
Taket har en lutning på 25°, huset är 8*10m utvändigt, bindbjälken/underram(?) 120*45, överramen(?) 145*45, den inre diagonalen är två brädor på vardera sida om ramarna 20*120 med kottlingar i och den yttre, korta, diagonalen är 45*120.
Är takstolarna självbärande? Huset ligger i Ludvika så det är snözon 3,0 och det är för nuvarande plåttak men tidigare tegel.
Här kommer lite bilder i hopp om att ge klarhet i vad jag menar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Du hade gjort det enklare för dig om du frågat någon med kunskap innan du örjade riva.. Huset har fackverkstakstolar. Dessa är självbärande mellan ytterväggarna, men också en sorts konstruktionselement som måste vara intakta för att kunna fullgöra sin uppgift. Det är en fantastisk konstruktionsmetod eftersom man med klena delar kan skapa takstolar med stor spännvidd. Din idé med en nockbalk är av flera skäl olämplig och orealistisk. Den är olämplig för att nuvarande takstolars överramstänger är för klena för att fungera som ensamma talbjälkar. Den är orealistisk dels för att nockbalkens dimensioner blir enorma och dessutom kommer att kräva pelare som för lasterna ner till grunden. Att få balken på plats är dessutom ett riktigt företag.
Du har två alternativ: 1) Sätta tillbaka innertaket på övervåningen och fylla vindsbjälklaget med isolering, eller 2) Ersätta fackverkstakstolarna med nya takstolar med rätt mått. Dessa placeras lämpligen mitt emellan de nuvarande.. Efter montering kan du riva allt utom överramstängerna på de befintliga.
Du hade gjort det enklare för dig om du frågat någon med kunskap innan du örjade riva.. Huset har fackverkstakstolar. Dessa är självbärande mellan ytterväggarna, men också en sorts konstruktionselement som måste vara intakta för att kunna fullgöra sin uppgift. Det är en fantastisk konstruktionsmetod eftersom man med klena delar kan skapa takstolar med stor spännvidd. Din idé med en nockbalk är av flera skäl olämplig och orealistisk. Den är olämplig för att nuvarande takstolars överramstänger är för klena för att fungera som ensamma talbjälkar. Den är orealistisk dels för att nockbalkens dimensioner blir enorma och dessutom kommer att kräva pelare som för lasterna ner till grunden. Att få balken på plats är dessutom ett riktigt företag.
Du har två alternativ: 1) Sätta tillbaka innertaket på övervåningen och fylla vindsbjälklaget med isolering, eller 2) Ersätta fackverkstakstolarna med nya takstolar med rätt mått. Dessa placeras lämpligen mitt emellan de nuvarande.. Efter montering kan du riva allt utom överramstängerna på de befintliga.
Tack så mycket för ditt svar!
" Den är olämplig för att nuvarande takstolars överramstänger är för klena för att fungera som ensamma talbjälkar"
-De är tänkta att vid ett eventuellt takbyte att bytas helt och hållet till lämplig storlek
"Den är orealistisk dels för att nockbalkens dimensioner blir enorma och dessutom kommer att kräva pelare som för lasterna ner till grunden"
-Någon aning om vilka dimensioner det kan röra sig om? Spännviden på limträbalken blir 5,9m(nu mätt innervägg-murstock) och det skulle inte göra något om några dm blir synlig i undertaket. Angående pelare så tänkte jag därav att murstocken kunde vara ett inre stöd?
"Att få balken på plats är dessutom ett riktigt företag."
-Förhoppningsvis har jag tillgång till lämplig kran så just den biten är jag inte så orolig för.
Angående dina alternativ så borde väl en tredje lösning vara att behålla fackverkstakstolarna om de nu är självbärande och klä in dem för att få ett något trevligare utseende.
Tack ännu en gång!
" Den är olämplig för att nuvarande takstolars överramstänger är för klena för att fungera som ensamma talbjälkar"
-De är tänkta att vid ett eventuellt takbyte att bytas helt och hållet till lämplig storlek
"Den är orealistisk dels för att nockbalkens dimensioner blir enorma och dessutom kommer att kräva pelare som för lasterna ner till grunden"
-Någon aning om vilka dimensioner det kan röra sig om? Spännviden på limträbalken blir 5,9m(nu mätt innervägg-murstock) och det skulle inte göra något om några dm blir synlig i undertaket. Angående pelare så tänkte jag därav att murstocken kunde vara ett inre stöd?
"Att få balken på plats är dessutom ett riktigt företag."
-Förhoppningsvis har jag tillgång till lämplig kran så just den biten är jag inte så orolig för.
Angående dina alternativ så borde väl en tredje lösning vara att behålla fackverkstakstolarna om de nu är självbärande och klä in dem för att få ett något trevligare utseende.
Tack ännu en gång!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror inte du riktigt förstår situationens allvar. De befintliga överramstängerna klarar inte en vinter. De måste ersättas genast. Med en nockbalkslösning behöver takbjälkarna vara av limträ i storleksordningen 90x270 mm. En 5,9 m lång nockbalk behöver vara ca 90x540 mm. Du kan inte använda murstocken som upplag. Givetvis är det ett alternativ att behålla takstolarna och klä in dem.
Jag antar att du menar att de måste bytas genast om man på något vis tvingar dit en nockbalk? De har trots allt setat där i 70 år.
Jag kanske är något otydlig men efter att ha löst stödproblematiken så var tanken att öppna upp taket helt och hållet på den sidan av huset för att sedan ta bort befintliga stolar, ersätta dem med en nockbalk samtidigt som jag då sätter dit nya takbjälkar.
Dimensionerna du nämner ser jag inte som några större problem då jag utgått från att taket med isolering blir någonstans kring 400-500mm. Men om man bortser från de omöjligheterna, någon idé på hur man skulle kunna hindra väggarna från att tryckas utåt? Eller skulle takbjälkarna klara av att hålla ihop det?
Jag kanske är något otydlig men efter att ha löst stödproblematiken så var tanken att öppna upp taket helt och hållet på den sidan av huset för att sedan ta bort befintliga stolar, ersätta dem med en nockbalk samtidigt som jag då sätter dit nya takbjälkar.
Dimensionerna du nämner ser jag inte som några större problem då jag utgått från att taket med isolering blir någonstans kring 400-500mm. Men om man bortser från de omöjligheterna, någon idé på hur man skulle kunna hindra väggarna från att tryckas utåt? Eller skulle takbjälkarna klara av att hålla ihop det?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sätter du dit en nockbalk och låter de gamla takstolarna orörda sitta kvar håller det givetvis. Mitt resonemang bygger på att du monterar isär fackverken. Då tappar de sin förmåga direkt. Jag tycker att idén med en nockbalk är en dålig lösning i ditt fall. Det är svårt att få den på plats. Du behöver ha pelare som går hela vägen ner genom huset, åtminstone till hjärtmuren i källaren. Dessutom vill du ta bort en tvärgående vägg på övre planet som hjälper till att stabilisera ytterväggen. Jag skulle göra nya ramtakstolar av limträ och använda ett stålstag i stället för hanbjälke. Det kan bli väldigt snyggt och du undviker samtidigt problem med att ytterväggarna trycks ut.
Du har nog alldeles rätt. Tror ditt alternativ med nya takstolar och stålstag är det rimligare alternativet. Tror även det skulle bli snyggt.
Vad tror du angående murstocken, ska man knacka ner den under nock när den ändå inte används? Den ligger ändå fel till för att kunna användas om man skulle få för sig att sätta in en kamin. Upptill börjar den bli sliten och det vore väl ändå positivt med mindre plåtarbeten vid takbyte och en mindre genomföring i taket?
Vad tror du angående murstocken, ska man knacka ner den under nock när den ändå inte används? Den ligger ändå fel till för att kunna användas om man skulle få för sig att sätta in en kamin. Upptill börjar den bli sliten och det vore väl ändå positivt med mindre plåtarbeten vid takbyte och en mindre genomföring i taket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att knacka ner den under nock kan vara ett alternativ. Är du säker på att den inte används för ventilation? Enligt ritningen är sovrum 1 och köket ventilerade den vägen.
All frånluft gick genom skorstenen tidigare då det satt en oljepanna i källaren men nu är det bergvärme så den ventilerar inte någonting annat än från en köksfläkt på bottenvåningen. Nu sitter det nya fönster överallt med tilluft genom ventilerna och sen är frånluften genom grundflöden på två olika paxfläktar.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
OK.
Medlem
· Västra Götaland
· 23 inlägg
Väcker en gammal tråd som jag sprang på av en händelse.
Jag har ett liknande hus och är väldigt nyfiken på hur det gick till slut.
Jag har ett liknande hus och är väldigt nyfiken på hur det gick till slut.
Hej!S SweetTerrain skrev:
Kan lägga upp lite bilder när jag kommer hem ikväll. Det gick alldeles utmärkt trots de negativa invändningarna ovan 😉
Det var ingen konstruktör som ville räkna på de gamla stolarna för att säga vad de klarade av eller inte så jag fick slänga av tak och gamla stolar och sätta dit nya saxtakstolar 😊
Vi vill ha bilder! 🤓C Eriksson skrev:
Hej!
Kan lägga upp lite bilder när jag kommer hem ikväll. Det gick alldeles utmärkt trots de negativa invändningarna ovan 😉
Det var ingen konstruktör som ville räkna på de gamla stolarna för att säga vad de klarade av eller inte så jag fick slänga av tak och gamla stolar och sätta dit nya saxtakstolar 😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden












