44 739 läst ·
18 svar
45k läst
18 svar
Materialkostnad för takbyte? (betongpannor)
Hej hopp
Jag la om mitt tak i Augusti 2012.
Gjorde det helt själv så när som på takgenomföringarna 3 st, plåtslagaren fixa dessa.
Det tog mig nog runt 10-11 semesterdagar att sno till detta. (blev lite trött av värmen)
Bytte papp, Läckt, pannor, hängrännor och krok samt stuprör, vindbrädor, vindskiveplåten.
man kan säja allt utom "undertaket", spånten.
Valet föll på Benders Ytbehandlade svarta betongpanna. Palema.
155 m2 , 27 graders lutning, inga takkupor utan ett vanligt krångel fritt tak =)
Kostnad: 32 630 kr totalt. omsatt till material/ m2 blev det 210 kr/m2.
I detta pris ingår 4500 kr plåtslagar kostnad ink material.
kan var roligt att veta ?
Jag la om mitt tak i Augusti 2012.
Gjorde det helt själv så när som på takgenomföringarna 3 st, plåtslagaren fixa dessa.
Det tog mig nog runt 10-11 semesterdagar att sno till detta. (blev lite trött av värmen)
Bytte papp, Läckt, pannor, hängrännor och krok samt stuprör, vindbrädor, vindskiveplåten.
man kan säja allt utom "undertaket", spånten.
Valet föll på Benders Ytbehandlade svarta betongpanna. Palema.
155 m2 , 27 graders lutning, inga takkupor utan ett vanligt krångel fritt tak =)
Kostnad: 32 630 kr totalt. omsatt till material/ m2 blev det 210 kr/m2.
I detta pris ingår 4500 kr plåtslagar kostnad ink material.
kan var roligt att veta ?
Jag hyrde inte en conteiner, utan jag har tur att ha en svärfar som är bonde =KungAnka skrev:
Lånade en traktor kärra av svärfar när jag började riva gammal taket.
Gick väldigt smidigt att från taket kasta ner alla gammla betomgpannor rakt ner i kärra.
Så när alla pannor var ner kastade körde vi bort kärr och tippande pannorna på lämplig plats.
Den gammla läkten och pappen kasta jag på backen som sedan fick städas upp.... Läkten använde jag som ved till min vedpanna... den gammal pappen la jag på min bil kärra och körde till tippen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bäst är att ta in exvis anbud fr 3 entreprenörer. Begär referenser på några jobb dom gjort.V vollerys skrev:Hej,
Jag vet att det troligen finns flera äldre trådar om detta, men hittade ingen vettig.
Behöver veta ungefärlig totalkostnad för själva materialet till ett takbyte - dvs takpannor, papp, läkt osv.
Jag kommer köra på Benders 2-kupiga betongpannor (Palema) och färgen ska vara röd - alltså inte tegelröd. Arbetet kommer jag göra själv!
Har fått ett pris på 330 kr/m2 för pannor, papp och läkt. Kan ni hjälpa mig berätta om det är ett vettigt pris, eller om jag bör kunna få ett bättre pris? Tacksam för svar!
Mvh
Johan
Sedan skriver du ett anbudsunderlag som ni båda skriver under.
Gör du detta har du undvikit de värsta fall groparna. Tänk på att du är amatör å byggaren är proffs ( oftast ).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden