P
Hej,

För några månader sedan bytte vi tak, vilket ledde till en vattenläcka under arbetets gång. Halva huset blev vattenskadat, och detta har varit en oerhört tung period för mig och min familj, som har påverkat vår vardag sedan skadan inträffade. Vid takbytet installerades en diffusionsöppen duk, nya bär- och ströläkt samt betongpannor. Undertaket är 16 mm plywood från tidigt 80-tal.

Jag frågade entreprenören om undertaket behövde bytas efter att pannor och läkt hade rensats och han ansåg att det såg bra ut och inget behövde bytas. Jag märkte att plywooden hade böjt sig något och bad hantverkaren åtgärda detta, vilket han gjorde genom att lägga till läkt där det var böjt. Slutresultatet ser jämnt och fint ut.

Flera besiktningsmän, både från försäkringsbolaget och oberoende firmor, har inspekterat taket och nu godkänt det. Försäkringsbolaget har också godkänt utförandet, vilket innebär att de kommer bidra med medel för att åtgärda insidan.

När jag har pratat med olika besiktningsmän har dem påpekat att plywooden har gråaktiga fuktfläckar på utsidan, vilket tyder på att den varit utsatt för fukt under en längre tid. Det verkar bero på den dåliga bärläkt som gjort att takets luftspalt blivit för liten, vilket hindrat fukten från att torka ut. Dessutom var den gamla pappen sprucken på flera ställen, vilket har tillåtit vatten att tränga in. Mindre fuktfläckar syns också på innertaket. Plywooden är även mörk vid badrumstaket där ett gammalt takfönster suttit, detta har antagligen att göra med kondens i kombination med dålig ventilation i badrummet enligt besiktningsman.

Jag är orolig för att undertaket borde ha bytts i samband med takbytet, men att det kanske struntades i detta på grund av oseriöshet/tidspress. Denna oro påverkar min vardag mycket och jag mår dåligt av att känna denna oro hela tiden..

Bilder på det du upplever som konstruktionsmissar skulle underlätta enormt att bedöma vad du berättar.

Vattenskadan du nämner att halva huset blivit fuktskadat: vad var orsaken till detta, hur hanterades detta? Bilder?

P
H Harald Blåtumme skrev:
Bilder på det du upplever som konstruktionsmissar skulle underlätta enormt att bedöma vad du berättar.

Vattenskadan du nämner att halva huset blivit fuktskadat: vad var orsaken till detta, hur hanterades detta? Bilder?
Jag delar helst inte bilder på detta just nu, förstår om det skulle underlätta..

Hantverkaren samt underentreprenör hade inte gjort ett bra jobb med varken takbytet eller plåthuvar/detaljer. Detta ska vara åtgärdat nu.

Men om allt är åtgärdat nu, besiktigat av försäkringsbolag osv. vad är du orolig för?

Du anger absolut ingenting konkret att kommentera på.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Men om allt är åtgärdat nu, besiktigat av försäkringsbolag osv. vad är du orolig för?

Du anger absolut ingenting konkret att kommentera på.
Jag är orolig för att plywooden borde ha bytts ut och att den inte kommer att hålla takpannornas livslängd. Det är en kostsam investering för gemene man, och det är inget man vill behöva göra om inom tio år. Besiktningsmannens primära uppgift var att undersöka yttertakets utförande samt var vattnet kommit in. I sak har du rätt; kanske borde jag inte vara orolig, men jag har svårt att låta bli. Jag litar inte på någon längre...Vill kanske bara skriva av mig..

Också svårt att gå runt på taket, pannorna spricker väldigt lätt på vissa ställen, men det kanske har att göra med att dem är nya?
:(

• Ledsen
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.