Ska snart byta tak. Har gammalt unikt lertegel som jag inte vill byta ut.
Pannorna är dock sotiga pga vedeldning. Kommer ta ned och försöka rengöra dem vid takbytet.
Hur får man effektivast bort sotet utan att skada teglet?
Har hört att högtryckstvätt kan skada teglet. Det gäller kanske även stålborste?
Min tanke är annars att
1. Doppa varje panna i ett kar med koncentrerad Tercol (läs mer här)
2. Slipa varje panna några sekunder med slipmaskin/axialborste. (så här)
Hur hade ni gjort? Vad funkar bäst? Det är ju typ 2500 pannor så kan nog lägga max nån halvminut på varje panna för att logistiken ska funka.
Pannorna är dock sotiga pga vedeldning. Kommer ta ned och försöka rengöra dem vid takbytet.
Har hört att högtryckstvätt kan skada teglet. Det gäller kanske även stålborste?
Min tanke är annars att
Hur hade ni gjort? Vad funkar bäst? Det är ju typ 2500 pannor så kan nog lägga max nån halvminut på varje panna för att logistiken ska funka.
Jag tror ite det är sot, mer sannolikt är det alger. Prova grön-fri och avvakta.R Jesper H skrev:Ska snart byta tak. Har gammalt unikt lertegel som jag inte vill byta ut.
Min tanke är annars att
Produkter som diskuteras: "grön-fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset, Där ser man.Nissens skrev:
- Jag som trodde detta var sot! Vad tror ni andra, är det alger eller sot jag har på taket?
- Varför rekommenderas just Grön-fri, är det effektivast? Det verkar ju finnas många olika medel mot alger, jag tänkte först på Tercol eftersom det även verkar funka mot sot/smuts.
Jag vet att professionella takbehandlare använder Grön-fri, så jag utgår ifrån att det är bra grejor… att använda medel mot sot för att bekämpa alger känns som en mindre bra idé.R Jesper H skrev:
Bilden jag lade in är en bild från Alg-fri reklamen. Ser misstänkt likt ut ditt tak innan behandling.
Om du eldar så att du får så mycket svärta på huset så eldar du på ett märkligt sätt. 😊
Men, det är ju enkelt att testa på en del av taket och se.
Visst har du väl någon form av tillväxt på taket? Alger, mossa eller lavar. Spelar ingen roll vad. Det är säkert en del sot också men det är väl bara att prova med något medel. Brukar ta ett tag innan allt försvinner så ha tålamod efter du sprutat på.R Jesper H skrev:
Jag ser ju att det finns ljusgråa/gula lavar på taket men allt det svarta trodde jag var sot. Men jag vet att det har eldats på ett vettigt sätt, så då kanske det inte brukar bli sådan svärta?S sjoelund skrev:
Hur som helst. Grönfri är säkert bra. Tänkte bara att Tercol kändes som en säkrare gardering eftersom det verkar funka mot både alger och vanlig smuts/sot.
I mitt fall finns ingen bilväg i närheten.S sjoelund skrev:
Teglet ska som sagt tas ned från taket så jag kommer nog satsa på att doppa varje panna i ett kar med lämpligt medel.
Om den svarta beläggningen på teglet är alger, och inte sot, så kanske jag inte behöver mecka med slipmaskin/stålborste vilket skulle spara en hel del tid.
Skulle vara spännande att höra vilket medel du beslutade dig för och hur det blev med det så kallade sotet sen? Jag tycker pannor verkar kunna bli rätt mörka av alger. Tror de är alger för de känns smetiga och luktar alg när man gnuggar på det "sotiga" så att säga.
Har inte kommit till skott med taket än. Vid närmare inspektion så har jag ändrat mig och tror också att det svarta är alger.K Krabbeluring skrev:
Är ännu inne på att köpa en 25l dunk Tercol proffs och doppa pannorna i detta koncentrat ( https://www.lorema.se/produkt/tercol-proffs-25-liter/ )
Kanske känns overkill med koncentrat (det ska ju egentligen späs ut minst 1:20) men jag vill hellre få bra resultat när jag har chansen än att köra för svag blandning.
Skulle köra högtryck. Gammalt lertegel klarar sånt utan problem. Har själv 5 hus me 100- årigt lertegel.R Robert_G skrev:Ska snart byta tak. Har gammalt unikt lertegel som jag inte vill byta ut.
Min tanke är annars att
Tar max åt sig några % vatten när det exvis läggs helt i vatten ca 2 dygn.
Att handskrivna så många pannor e knappast värt jobbet !
Obs !!! Tvätta inte när det kan bli minusgrader ( himmmelstålning ? )
Jag har ganska nyligen gjort samma sak som du, dvs plockat ner och tvättat pannor ca 2400 pannor. Jag använde mig av högtryckstvätt och alkalisk avfettning. Räkna dock med ca en minut per panna effektiv tid.
Otroligt monotont arbete, men när man ser resultatet av det så är det värt arbetsinsatsen.
Otroligt monotont arbete, men när man ser resultatet av det så är det värt arbetsinsatsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden