Hej.
Jag har fått massa sprickor i taket i badrummet men också i resten av lägenheten.
vad bör man göra åt detta?
Rädd för att det kommer dyka upp nya sprickor, då det bara blivit mer och mer med tiden.
Kan man pilla bort det lösa runt sprickorna och spackla, eller måste man riva ner i princip allt och göra nytt?
Jag har fått massa sprickor i taket i badrummet men också i resten av lägenheten.
vad bör man göra åt detta?
Rädd för att det kommer dyka upp nya sprickor, då det bara blivit mer och mer med tiden.
Kan man pilla bort det lösa runt sprickorna och spackla, eller måste man riva ner i princip allt och göra nytt?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
vad finns ovanför? Ser ut som betongen kanske är blöt ibland..........Ser ingen annan anledning till att puts och färg ska lossna sådär.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
ja jo det förstår jag men är det lägenheter ovanpå eller tak eller vad? Tränger det in vatten så kan man ju undra varför...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så här kan man ta reda på om det är limfärg eller inte: https://www.gysinge.com/article/1091/gammal-limfärg
Börja med det så kan du få råd om hur du gör sen beroende på svaret.
Börja med det så kan du få råd om hur du gör sen beroende på svaret.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast nån form av puts eller spackel ser det ju ut att vara också. Är det vanligt bredspackel så ökar väl inte chanserna till att det tål särskilt mycket fukt direkt........verkar ju vara nå dosor där och inspacklade kablar också.......
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Skulle nog säga att det inte är puts, utan en målare gjort jobbet i taket.
Vad det beror på, vet jag inte.
Men du borde nog ta ner allt dåligt, när du ändå håller på.
Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Bör nämnas för någon utanför lägenheten oavsett, man kan duscha länge utan att det blir sådär.
Vad det beror på, vet jag inte.
Men du borde nog ta ner allt dåligt, när du ändå håller på.
Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Bör nämnas för någon utanför lägenheten oavsett, man kan duscha länge utan att det blir sådär.
Det är en bostadsrätt.. vad jag är lite osäker på är om man bör riva ner allt totalt och göra om? Alternativt att bygga ner taket och sätta spottar. Tänker att man kommer kunna se skillnad på ytan där jag spacklat.N neo11 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Allt som är löst måste bort och om det är limfärg så måste all färg bort. Sen får du spackla över hela ytan.
Eller regla ner taket, men även då bör ju allt som är löst bort först så att det inte faller ner bitar.
Det kan ju vara lämpligt att få upp toapapper mot betongen under några dagar för att vara säker på att det inte kommer fukt från grannen ovanför. Kanske går att få pappret att ligga kvar ovanpå plastfolie som tejpas väl längs kanterna.
Eller regla ner taket, men även då bör ju allt som är löst bort först så att det inte faller ner bitar.
Det kan ju vara lämpligt att få upp toapapper mot betongen under några dagar för att vara säker på att det inte kommer fukt från grannen ovanför. Kanske går att få pappret att ligga kvar ovanpå plastfolie som tejpas väl längs kanterna.
Klicka här för att svara




