Hej.
Jag har fått massa sprickor i taket i badrummet men också i resten av lägenheten.
vad bör man göra åt detta?
Rädd för att det kommer dyka upp nya sprickor, då det bara blivit mer och mer med tiden.

Kan man pilla bort det lösa runt sprickorna och spackla, eller måste man riva ner i princip allt och göra nytt?
 
  • Sprucket badrumstak med avflagande färg och blottad betong i en lägenhet, oro över fler sprickor och behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i ett badrumstak med ojämn yta och textur, indikerar möjliga reparationsbehov i lägenheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna väggar och tak i badrum, visar sprickor i en jämn, ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i taket på ett badrum, med flera små och tunna linjer som syns på den målade ytan. Oroliga frågor om renovering och framtida underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i takets yta, oregelbundna mönster synliga på taket i ett badrum, vilket skapar oro för framtida skador och renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad finns ovanför? Ser ut som betongen kanske är blöt ibland..........Ser ingen annan anledning till att puts och färg ska lossna sådär.
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Ja det är betong ovanför, sen puts och färg
 
ja jo det förstår jag men är det lägenheter ovanpå eller tak eller vad? Tränger det in vatten så kan man ju undra varför...
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Det är lägenheter ovanför. Men jag har som dålig vana att ta långa varma duschar, så misstänker att det kan vara ångan från duschen som skapat problemet?
 
någon som har ett tips på vad jag ska göra?
 
Purre
Spontant om det är en äldre lägenhet så är det kanske målat med limfärg i taket?
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Spontant om det är en äldre lägenhet så är det kanske målat med limfärg i taket?
Menar du då att jag bara river där sprickorna är eller att man river ner allt och gör om?
 
BirgitS
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
Fast nån form av puts eller spackel ser det ju ut att vara också. Är det vanligt bredspackel så ökar väl inte chanserna till att det tål särskilt mycket fukt direkt........verkar ju vara nå dosor där och inspacklade kablar också.......
 
  • Gilla
mrbygg1
  • Laddar…
N
Skulle nog säga att det inte är puts, utan en målare gjort jobbet i taket.
Vad det beror på, vet jag inte.
Men du borde nog ta ner allt dåligt, när du ändå håller på.
Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Bör nämnas för någon utanför lägenheten oavsett, man kan duscha länge utan att det blir sådär.
 
N neo11 skrev:
Skulle nog säga att det inte är puts, utan en målare gjort jobbet i taket.
Vad det beror på, vet jag inte.
Men du borde nog ta ner allt dåligt, när du ändå håller på.
Är det bostadsrätt eller hyresrätt?
Bör nämnas för någon utanför lägenheten oavsett, man kan duscha länge utan att det blir sådär.
Det är en bostadsrätt.. vad jag är lite osäker på är om man bör riva ner allt totalt och göra om? Alternativt att bygga ner taket och sätta spottar. Tänker att man kommer kunna se skillnad på ytan där jag spacklat.
 
BirgitS
Allt som är löst måste bort och om det är limfärg så måste all färg bort. Sen får du spackla över hela ytan.

Eller regla ner taket, men även då bör ju allt som är löst bort först så att det inte faller ner bitar.

Det kan ju vara lämpligt att få upp toapapper mot betongen under några dagar för att vara säker på att det inte kommer fukt från grannen ovanför. Kanske går att få pappret att ligga kvar ovanpå plastfolie som tejpas väl längs kanterna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.