innertak: panel eller gips?

25k läst  18 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Ja, jag vet att detta säkert diskuterats oänligt mycket tidigare... Men jag behöver hjälp. Vi ska ha öppet till nock i vår tillbyggnad, limträbalken blir synlig. Planen var ett slätt, vitt tak, men... Vi kommer absolut INTE under några omständigheter att ställa oss och spackla och slipa taket själva - att hyra in målare blir för dyrt (tror vi). Därför lutar det åt det mer randiga alternativet...

Nu behöver jag tips på trådar som diskuterar detta, men allra helst vill jag ha länkar till bilder som visar olika material på innertak - så att vi kan göra ett informerat val vad gäller målning, lasering, icke-målning.... Dessutom undrar vi desperat hur vi ska planera belysningen!

Kan någon hjälpa mig???

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: innertak: panel eller gips?

Blotta tanken på att montera gipsskivor i ett lutande tak ända upp till nock får en ju att fundera på hyreslägenhet istället.....

Är det inte rätt ovanligt med gips i taket under dessa förhållanden? Vanliga horisontella innertak, visst, vanligt och "enkelt" med gips, men på detta vis..... jobbigt?

Det är supersnyggt med panel, jag skulle göra på det utan tvekan.

Titta på hustillverkarnas hemsidor, där hittar du garanterat bilder på paneltak till nock.

3. K
    Medlem Nivå 1

nja, jag har sett bilder på släta tak, snyggt upplysta av spottar underifrån... Himla effektfult, snyggt och dessutom känns det "modernt". Gillar den mer avskalade, rena, enkla (och tråkiga, jag vet) stilen... Men det borde väl kunna se snyggt ut med panel också!

ska kolla upp några hustillverkare och se om det finns några bra bilder, tack för tipset!

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Varför skulle det vara så jättejättesvårt att få upp gips i lutande tak? Det finns tiltbara skivhissar.

5. K
    Medlem Nivå 1

för oss är det inte att få upp gipset som är problemet, inte heller kostnaden för själva gipset - det ingår i byggarens offert. Däremot är det efterarbetet, dvs spackling, slipning och delvis målningen, som gör att vi backar för gipslösningen.

Än hur enkelt många andra tycker att det är så är jag och maken inte tillräckligt händiga för att fixa det själv - det skulle helt enkelt ta en väldigt lång tid, kosta på mycket kroppsligt och knäcka oss! Vi får tillräckligt mycket att göra utan slitet med spackel och slipning! Därför lejer vi bort så mycket som vi har råd med!

6. M
    Medlem Nivå 6

Varför inte vävspänt? www.innertak.se
    Har inte en aning om pris eller hur svårt/lätt det är

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Finns det skivhissar som skickar skivorna 5 meter upp i luften?

Kanske inte är ett problem, jag bara kände att det var lättare att vingla med en träbit.

8. chris47
    Medlem Nivå 8

[quote author=KaMa link=board=Tak;num=1123570842;start=0#0 date=08/09/05 kl 09:00:42]Ja, jag vet att detta säkert diskuterats oänligt mycket tidigare... Men jag behöver hjälp. Vi ska ha öppet till nock i vår tillbyggnad, limträbalken blir synlig. Planen var ett slätt, vitt tak, men... Vi kommer absolut INTE under några omständigheter att ställa oss och spackla och slipa taket själva - att hyra in målare blir för dyrt (tror vi). Därför lutar det åt det mer randiga alternativet...

Det är inte så dyrt att anlita en målare som spacklar och målar (ca 10'-15' beroende på yta inkl material). Jag gjorde mitt själv, dumsnål som man är. Tre lager spackel och ändå är resultatet tveksamt, trots att jag hade tillgång till en giraff (slipmaskin på lång stång). Målare kan sin sak.

Fördelen med att använda gips, till skillnad mot panel är att man slipper sätta lister runt takstolar, limträbalkar och annat som sticker ut eftersom detta ger ett gammalmodigt intryck.

I vanligt tak kan jag rekommendera panel i form av råspont (28*120). Det blir ett grovt tak med varierande glipor. Vitmålat är det supersnyggt tycker vi. Man får inte missa att måla sponten innan man monterar bara eftersom det fortsätter torka ett tag efter montering. Billigt blir det också. Målning görs med uttunnad takfärg matt 20. Lycka till med valet. Har inga bilder tyvärr.
    /CC

9. H
    Medlem Nivå 1

Efter mycket funderande så beslutade jag mig för huntonite classic, ett beslut jag inte har ångrat. Lätt och snabbt att montera och framför allt när det är monterat så är det klart!!

En annan aspekt är att om man väljer de stora skivorna så behöver man bara glesa 60cc, gör livet lite lättare...

10. K
    Medlem Nivå 1

Jag försökte googla huntonite classic - fick inget resultat... Vad är detta?

...har börjat förlika mig med panel, vitlaserad eller heltäckande vit, men ska den målas före uppsättning? Måste diskutera detta med byggaren - så han ger oss en chans att göra målningsjobbet i tid...

tack för alla initierade svar!

11. P
    Medlem Nivå 10
  12. M
    Moderator · Nivå 17

När det ändå var tal om gips i tak, Hur tusan gör man om man vill ha dubbelgips. Reglar man upp ett 60cm rutnät eller hur får man nått att fästa i. Vill inte lägga nått under takstolarna. Det är tight nog på höjden

13. S
    Medlem Nivå 5

Till takgips ska du egentligen regla c/c 3 eller 400 har ja för mig. Varesig det är enkel eller dubbel

14. P
    Medlem Nivå 10
  15. M
    Moderator · Nivå 17

Här blir det nog vanliga standardskivor men max cc 60 alltså. Hmm mera jobb :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: