6 445 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
riva upp takpapp eller addera
En del hävdar att så länge det inte läcker in så
går det bra att lägga det nya takpappet ovanpå
det gamla.
Det alternativet skull ju spara en massa jobb...
Eller borde man kanske riva upp?
Era åsiker värderas
tack
Vi la om vårt papptak i juni med hjälp av proffs, Takteknik i Stockholm (som finns i Rimbo). Vårt tak var aldrig omlagt (hus är byggt 72) men höll tätt. Takteknik la den nya pappen ovanpå den gamla, men använde en speciell teknik. Tydligen är det så att riktigt gammal papp drar åt sig vatten i stället för att stöta bort den. Deras teknik, vill minnas att det var med ett slags luftspalt mellan den gamla och nya pappen, gjorde att fukten dras ur och att det inte bildas bubblor från den gamla pappen.
Vid flältar och skorstenar etc är det extra känsligt. Går inte bara att lägga pappen direkt emot. Behövs visst en plåt också.
Vid flältar och skorstenar etc är det extra känsligt. Går inte bara att lägga pappen direkt emot. Behövs visst en plåt också.
Du fick verkligen det att låta mer än knepigt.
Jag har inte lust att riva upp den 35 åriga pappen som
ligger men samtidigt inte bygga in några gamla
problem.
Kanske borde ringa till takteknik..
För vårt tak på 78 kvadrat gick det lös på 17 000 inklusive moms och plåtar. En slant, men inte så fruktansvärt blodigt.
Tog in offerter från två andra företag också. De var i stort sett identiska. Men hos Takteknik fick man några extra plåtar på köpet. Dessutom var de trevliga och korrekta att ha att göra med.
Tog in offerter från två andra företag också. De var i stort sett identiska. Men hos Takteknik fick man några extra plåtar på köpet. Dessutom var de trevliga och korrekta att ha att göra med.
Om man lägger ny papp ovanpå den gamla måste man vara nog med (även om man bara lägger ny så klart) att skarvarna hamnar rätt, så det inte rinner in vatten i skarvarna. Alltså så att man lägger "nerifrån och upp" eller hur jag nu ska uttrycka mig...
att ta bort den gamla takpappen är bara dyrt och omständigt. man ser bara till att skära ner ojämnheter, blåsor och dyl. så slutresultatet blir snyggt och prydligt.
Att "bygga in" problem är en av dom största myterna som finns, det gör man inte hur man än bär sig åt, entreprenörsprodukterna är tillochmed godkända att lägga på fuktigt underlag (gummiskrapstorrt).
Att "bygga in" problem är en av dom största myterna som finns, det gör man inte hur man än bär sig åt, entreprenörsprodukterna är tillochmed godkända att lägga på fuktigt underlag (gummiskrapstorrt).
Klicka här för att svara