PVC-tak?

3k läst  4 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Vi bygger nytt hus, lösvirke, och vår byggare rekommenderar PVC-tak istället för papp. taket har ca 17° vinkel. Någon som har erfarenheter/synpunkter på detta? Och varför är har nästan alla nybggda hus från kataloghustillverkarna tegeltak? Är det billigare?

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: PVC-tak?

De har inte tegeltak kan jag garantera. Det är betongpannor, vilket är det billigaste yttertaket undantaget LLP plåt.
    Vad pvc tak är vet jag inte, vill du förklara?

3. O
    Medlem Nivå 1

Som jag har förstått det så är det ett alternativ till papp, i första hand, men ser mer ut som plåt. Vill man kan man få det att likna plåt ännu mer genom att fejka till skarvar som plåt har .....

4. T
    Medlem Nivå 1

Taktäckaren rekommenderade säkert PVC duk som används på låglutande tak. Denna ser inte alls ut som tegel/betong pannor. Kvaliteten på PVC:n är lika bra som papp men PVC är lite tveksam ur miljöhänseende.

Talpannor ses mer frekvent än papp eller duk i marknadsföring eftersom trenden är att man vid nybyggnation inte bygger små byggnader med låglutande tak.

5. G
    Medlem Nivå 14

Undantaget trenden med nyfunkis ;)
    gaia

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: