Underlagspapp på takboard

5k läst  3 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Har ett tak på 14 graders lutning, lagt 1975, bestående av vattenavvisande takboard, läkt + betongpannor. Har haft lite problem med taket som varit sedan tidigare ägare, en skiva skadad etc. Har nu varit i kontakt med en tak firma. Boarden ser ok ut, naturligtvis lite sliten efter alla år, men inte allvarligt skadad. Deras förslag var att behålla boarden, lägga på underlagspapp, spika läkt och byta betongpannorna som nu är 32 år. Är det någon som har lagt papp på Board tak, Boarden är ju inte riktigt plan och heller inte bärande, men med underlagspapp borde det ju bli tätt i alla fall.

Alternativet som jag funderade på var att slita ut boarden och lägga på råspont, men det tyckte firman var onödigt/ kostar väl rejält mycket att slita bort board och lägga på spånt. Tacksam för råd ???

2. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
  3. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: Underlagspapp på takboard

Jag håller med om att det enda rätta är ett råsponttak... ;) Jag menar, ska du ändå slita bort alla pannor och befintlig läkt, byta någon boardskiva, lägga underlagspapp, läkta och lägga nya pannor, så är det varken många timmar eller kronor det skiljer - men du får ett riktigt bra tak! Hur ser taket ut? 14 grader skrev du, men är det ett vanligt sadeltak utan kupor och annat så går det ju som blixten att lägga råsponten.

4. F
    Medlem Nivå 1

Re: Underlagspapp på takboard

Ja det är ett vanligt sadeltak utan kupor, men jag antar att boarden sitter rejält fast spikat, allt spill kommer väl in på vinden, taket öppnas upp för himlens makter etc och boarden ser ok ut....vet inte riktigt hur lång tid/kostnad det tar att byta ca 130 kvm board till råspont. Inga konstigheter endast tre genomföringar ut på taket

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: