Byte av innertak från plast

4k läst  7 svar

1. C
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Har precis blivit husägare och påbörjat det (förmodligen) eviga renoverongsprojektet. Huset är ett enplans med källare, med platt tak av papp.

Ett av våra första projekt är att se över innertaken då det i sovrummen sitter plasttak, vilka tydligen inte är helt bra ur brandskyddssynpunkt. Jag har nu skurit ned dessa tak och kvar är elrör och ett innertak som sitter spikat i takfoten. Ovan detta ser det ut om papper.

Instucket i ett hörn sitter en liten skylt (daterad byggnadsåret) där det står "Undertak i plastfolie utgör diffusionsspärr" och att ny spärr skall in om man byter undertaket.

Fråga 1: Planen är att regla upp direkt mot takstolar och sedan sätta gips. Skall jag in med någon form av fukt/ångspärr ovan gipset? Hur går det till?

Fråga 2: Planen är också att såga upp hål för koppar till spottar. För att göra detta behöver jag såga igenom det spikade innertaket, den svarta pappen och ta bort en liten del av isoleringen.

Finns det någon vänlig skäl som kan bistå en nybörjare med lite hjälp?

2. C
    Medlem Nivå 2

Re: Byte av innertak från plast

Fråga 2 är alltså: Går det bra att göra såhär??

3. P
    Medlem Nivå 10

fråga 1: Bilder säger mer änn ord?  :-?
    http://www.isover.se/sw12534.asp
    Nu blir det ju inte exakt på samma sätt som du kommer o göra men nästan. Alltså du sätter plasten (diffusionsspärr=speciel plast) på det inner tak du har i dag..  Gör hål för el o sånt i plasten. När du skarvar i hop plasten så ska dom gå om lott 30 cm tror jag det var. Den ska du sedan Tejpa lika så runt dom hål du har gjort för el sladdar.

Obs det är en speciell ålderbeständig tejp som inte sabbar plasten heller..

Fråga 2.
    ja det går att göra.  Enklast är det att ta bort all isolering ovanpå sovrummet så du ser innertaket. Mattias har gjort detta under "badrum"´s delen på detta forum. Mycket bra bilder o så..
    kolla denna länk. lite tips på hur man kan göra samt hur mycket det är att göra..
    http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=1410/30

4. C
    Medlem Nivå 2

Hej Per-Erik och tack för svar!

Avseende min fråga 1: Kan jag sedan dra skruv och annat genom plasten? Fattar inte riktigt hur jag skall få upp reglarna till taket annars...

Avseende fråga 2: Det var en bra plan, kräver dock en vind... Vårt hus har ju ingen vind och planen är att såga upp ett hål, lika stort som spottkoppen, trycka in koppen i hålet (med plast ovanför). Dvs bara ta bort så mycket isolering som behövs... Det som känns lite läbbigt är att ta hål i den svarta pappen som ligger ovanför sponten... Kan jag göra det?

5. P
    Medlem Nivå 10

ang fråga 1. Ja det får du göra du har inte så mycket val. Dock så ska den vara så hel som det bara går att få den. En tejp bit där du tänker skruva är nog inte fel. sätt sedan skruven i tejpen om du förstår vad jag menar..

Ang fråga 2.
    ja just det du hade ju ingen vind :-[

Du måste ha sånna dära koppar ovanför spotten. Detta pga Värme. Spottarna ger i från sig en massa massa värme. Risken är brand. Dom där kopparna tar som du såg på bilderna en massa plats.

Jag talade med en brandman ang detta han sa att det kommer nog brinna en hel del hus pga fel monterade spottar.. :-/

Jag vet att folk här på forumet har installerat utan sånna där koppar, och det funkar väll.. men det är en risk. Du kan kolla under EL delen här på forumet.. där har det diskuteras en hel del om spottar.. Kanske finns det någon där dom har en bra lösning..

6. C
    Medlem Nivå 2

Hej och tack för ytterligare info!

Att det skall vara koppar är det inget tvivel om. Frågan jag hade var kanske av mer takkaraktär, dvs kan jag göra håla i det spontade "innertaket" och även i den svarta pappen som ligger ovanför detta? Jag vet inte vad den svarta pappen har för funktion och den känns lite läbbigt att göra hål i saker man inte vet vad de är till för...

Hur är det egentligen med denna ånga, är det så att ett hål i ångskyddet försämrar funktionen just där hålet är dvs marginell skillnad eller är det så att det blir "en skorsten med drag i" som gör att ångskyddet i i princip hela rummet blir verkningslöst? Anledningen till denna frågeställning är att det inte verkar finnas någon "omlott" plastläggning vid väggarna. Det uppspända plasttaket var satt i en list in mot väggen, men inte mer är så. När jag lägger på min nya plast så kan jag inte göra det bättre än så. Eller måste jag sätta igång och riva väggar?

MVH Carl

7. P
    Medlem Nivå 10

Ahha..

Den där svarta pappen.. vette gudarna.. jag har tyvvär ingen erfarenhet av papp tak eller hur konstruktionen är upp byggd.. Det kan ju kanske vara Vind papp? eller ser den annorlunda ut? verkar den tjock o seg?

Vindpapp är svart/brun aktig lite halv tjock inga problem att riva i dock. är som ett tjockt papper. jag skulle tro att om man häller vatten på pappen så rinner det mästa av istället för att sugas upp av pappen.

är det Vindpapp (jag skulle tro det) så är det ingenfara att göra hål i den iallfall. :)

Ligger isoleringen ovanpå denna papp? om den gör det så är det nog nån form av vindpapp.. bara o göra hål.

det är ingen större fara med att göra små hål i plasten man häftar ju fast plasten i taket. Jag skulle inte riva några väggar.. Gör så gott du kan, kanske tejpa mellan Vägg/tak..

Plast ska man endast ha på dom ytor som vetter mot något kallt. tex yttervägg,tak. dvs INTE mot innerväggar.

8. C
    Medlem Nivå 2

Dåså, tigersåg fram!!

Ett stort tack för Din hjälp!!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: