Byggahus.se

Byggfusk på innertak

3k läst  2 svar

1. Index
    Medlem Nivå 3
    Vi har ett 3 år gammalt hus där innertaket (takskivor av spån) i ett rum har släppt i en skarv vilket kan medföra att hela taket rasar in. Har kontaktat husföretaget för att få detta åtgärdat men de hänvisar till att huset är mer än 2 år gammalt och 2-års garantin har gått ut. Någon som vet om det finns något skydd/garanti som vi kan åberopa gentemot husföretaget då vi rimligen inte kunnat upptäckta det här byggfelet vid ordinarie besiktning?

2. wertok
    Medlem Nivå 8

Re: Byggfusk på innertak

Nu vet jag ju inte hur det ser ut men kan ni inte dra dit den igen med ett par skruvar och spackla & måla? Surt såklart när det inte håller mer än i tre år men troligtvis har leverantören rätt och då är det ju bara jobbigt att "gnälla".

3. S
    Medlem Nivå 2

Re: Byggfusk på innertak

Den här frågan bör Ni flytta till rubriken "Juridik" istället. Det kan även vara av intresse om du har köpt huset färdigbyggt eller om det är byggt på ditt uppdrag.

Sedan är det klart värt att kämpa för sin rätt. Ditt hus är sannolikt inte byggt för att hålla i max 2 år. Jag upptäckte tidigare i år en rostskada på min 6 år gamla bil. Skadan upptäcktes två veckor efter att den 6-åriga rostskyddsgarantin hade gått ut och den svenska generalagenten vägrade efter ett flertal diskussioner med servicedirektören att åtgärda felet med hänvisning till att garantin hade gått ut.
    Jag svarade då att jag skulle göra allt som stod i min makt för att informera potentiella kunder om hur usla bilar dom tillverkar och att jag skulle börja redan påföljande helg då dom skulle inviga en ny bilsalong, genom att förse min bil med skyltar som ingen kunde missa. Nästa morgon ringde verkstadschefen för bilsalongen och erbjöd sig att avhjälpa felet.
    På Internet finns många olika forum och att beskriva en leverantörs bristfälliga varor och ovilja att ta ansvar är intressant information för såväl konsumenter som obehagligt för leverantören.
    Mitt råd är att Ni fortsätter diskussionen under "Juridik" och ser vilka råd som kan dyka upp. Lämna då gärna en fylligare beskrivning om hur huset förvärvades.