Plåtslagaren gillade INTE synlig pappspik..

2k läst  4 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Är det bara plåtslagaren jag använde senast som inte gillar att man följer anvisningarna från t.ex. Icopal och spikar självklistrande papp genom båda lagren...?? Anledningen var att han var rädd för att spiken skulle synas genom den falsade plåten..
    - Nej nej, det är inte genomskinlig plåt skulle jag svarat honom :cool:

Vi har alltid spikat genom bägge lagren, även om jag läst och hört om en del som inte gör så, utan endast spikar det "undre" och sedan låter klistret på pappen hålla ihop det..

Dock tycker inte jag det känns bra att göra så, och anvisningarna från tillverkarna håller med mig..

Frågan är dock vad som händer med tillverkarens ansvar om man frångår läggningsanvisningen och gör som plåtslagaren vill istället..?

2. C
    Medlem Nivå 7

Re: Plåtslagaren gillade INTE synlig pappspik..

Enligt Matakis instruktioner så ska man spika bara genom understa lagret i alla fall så det är väl inte helt åt fanders. Fast jag håller med dig om det där med ansvarsfrågan...

3. S
    Medlem Nivå 7

Minsann, där ser man. Jag har inte använt Mataki och har därför inte läst deras instruktioner men där står det ju tydligt att det inte skall spikas genom bägge lagren just vid plan falsad plåt.. Märkligt att inte Icopal tycker samma...

Man får väl helt enkelt göra så att man använder Mataki underlagspapp när det skall på plåttak då - då följer man ju deras instruktioner OCH plåtslagaren får som han vill... :cool:

4. L
    Medlem Nivå 8

Vet inte vad jag använde för märke men det jag använde så skulle man spika dålt. Dvs enbart undre lagret.

Personligt tycker jag att spika papp som det är angivet måste vara överarbete. Jag har gjort så men varför är det så viktigt att spika 6 cm när läkten ändå sedan kommer att ligga CC60 och papp ändarna är limmade mot varandra :surprised:

5. S
    Medlem Nivå 7

Håller med..

Och det slarvas rätt friskt med det kan jag säga..
    Har sett Hammertacker ("häfthammare") på taken i samband med pappläggning MÅNGA gånger :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: