Svarta strimmor

3k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Jag har noterat att några hus i min omgivning har en lodrät svart "strimma", c:a 1 meter långa, under varje ventil vid gavelspetsen. Varje hus har två ventiler per gavel och följdaktligen finns det två strimmor per gavel och hus. Under stimmorna finns övervåningens fönster.
    Känner någon till detta "fenomen" och varför det uppträder? Är det smuts eller mögel? :-?

2. C
    Medlem · Nivå 14

Re: Svarta strimmor

Kopparoxid??

3. S
    Medlem Nivå 2

Vad får dig att tro detta? :-?

Jag funderar om det kan orsakas av luft som blåser ut ur ventilerna, längst fasaden. På en av dessa vindar har det funnits en del svart-, och vitmögel och kanske följer sådana sporer med ut och börjar gro på fasaden???

4. C
    Medlem · Nivå 14

Det finns några hus här i krokarna med sådana svarta strimmor som du beskriver där missfärgningen uppenbart kommer från fasaddetaljer i koppar som monterats så att avrinning inte sker bort från fasaden.

Skall försöka komma ihåg att ta ett foto när jag går förbi någon dag. Men det finns ju givetvis många tänkbara orsaker till dylik missfärgning.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: