Jag håller på att skissa på en utbyggnad av huset, eller mer en förlängning av detsamma. Tänker mig att förlänga det med 4 meter. Min förhoppning är att rätt dimensionerade (av tillverkare!) takstolar klarar av en spännvidd på 7,5 meter. Jag vill altså ha ett helt öppet rum på entréplan...! Låter detta genomförbart tycker ni? Jag vet att det finns många takstolar som klarar långt större spännvidder än 7,5 meter men frågan är om en ramverkstakstol klarar detta!?

MVH Johan

Ska lägga till lite som jag glömde:
Takvinkeln ska vara 45 grader, "vinden" ska vara inredd...!

Jadå, det går absolut att lösa takstolen.

I
Om du menar att du ska ha en ramverkstakstol med 7,5 m fri spännvidd mellan upplagen, inredd vind och 45 graders lutning, så får konstruktören jobb. Det är en utmaning.

Någon form av bärning för underramen krävs, ex.vis en cirka 4 meter lång IPE-balk som fälls in i bjälklaget, med påsvetsade plj. där underramarna stöter till, så att dragkrafterna i underramarna kan förmedlas förbi balken från takfot till takfot. Underramarna får du fästas med genomgående bult till plj-en. (Det går alltså inte att lägga upp underramarna löst på balkflänsarna för då 'kalvar' taket som benen på en gammal spattig märr.)

Alternativet att samtliga underramar dimensioneras som 2-stödsbalkar med jämnt utbredd (nyttig) last mellan stödbenen och punktlaster där stödbenen landar på underramen. Kommer att kräva ganska stor och dyr dimension limträbalk. Därför enklare med järnbalken ovan.

Jag förstår hur du menar med IPE-balken! Känns defenitivt som den bästa lösningen!
Huset är nu byggt (1945) med takstolarna på cc 600, medans dagens standard är 1200, rätta mig om jag har fel. Ska jag fortsätta att ha cc 600 eller räcker det med 1200?
Ett förtydligande skulle jag bara vilja ha...:) "plj" - vad står det för? Tänker mig att det är plattor/fästen som underramen ska ligga på, men är plj ett speciellt fäste? :) eller är det inte ens ett fäste...

Plj=Plattjärn. :)

Tänkte nästan det:) Tack

Nu till nästa fråga, finns det någon som kan hjälpa mig dimentionera en balk?
Fakta finns i mitt första och andra inlägg i denna tråd! Längden på balken ska vara 4,2 m. Den ska ligga centrerad under ramverket m.a.o. 3,75 från yttervägg på båda sidor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.