2 913 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
fuktig vind
Hej igen är nu tillbaka med mer funderingar kring min fuktiga vind.
Trodde förut att det var kondens, men är inte lika säker längre.
Det är vid ytter väggarna som det är värst (gavlarna) och undertaket närmast dessa.
Det är en hel del spik som går igenom som det bildas frost på när det är kallt och droppar.(värst på gavlarna).
Annars är det hyfsat torrt på resten av vinden, några spridda fläckar här och där men inte alls som vid gavlarna och mellan första takstol paren.
Kan det vara så att underlagspappen har gjort sitt och det tränger in vatten snö mellan tegelpannorna.
Taket är gammalt men vad jag kan se inga trasiga pannor...
Trodde förut att det var kondens, men är inte lika säker längre.
Det är vid ytter väggarna som det är värst (gavlarna) och undertaket närmast dessa.
Det är en hel del spik som går igenom som det bildas frost på när det är kallt och droppar.(värst på gavlarna).
Annars är det hyfsat torrt på resten av vinden, några spridda fläckar här och där men inte alls som vid gavlarna och mellan första takstol paren.
Kan det vara så att underlagspappen har gjort sitt och det tränger in vatten snö mellan tegelpannorna.
Taket är gammalt men vad jag kan se inga trasiga pannor...
Det kan vara papp eller otäta pannor. Om det inte är kondens inifrån så gissar jag på köldbryggor.
Jag har flera sådana i skarvar mellan dubbla takstolar. Där har byggaren lagt en plastfolie och på folien bildas rimfrost när det knäpper till som nu. Sen tinar det och takstolarna blir fuktiga.
I sommar ska jag fulla upp dessa spalter med fogskum och se om det blir bättre.
Jag har flera sådana i skarvar mellan dubbla takstolar. Där har byggaren lagt en plastfolie och på folien bildas rimfrost när det knäpper till som nu. Sen tinar det och takstolarna blir fuktiga.
I sommar ska jag fulla upp dessa spalter med fogskum och se om det blir bättre.
Klicka här för att svara