Hej.

Har i ett flertal av rummen ett hål i taket på ca 20mm för nätverksdragningen. Mao så är ångspärren perforerad där. Kan detta vara ett problem med att fuktig luft tar den vägen upp på kallvinden? Antar att det inte är något problem men slänger ändå ut frågan!

Ja det kan mycket väl bli ett problem, så täta plasten mot rören/sladdarna med lämplig tejp så slipper du att få upp en massa fukt på vinden. Har du frånluftsventilation så är problemet mindre men tejpa dem ändå för annars får du in kalluft genom hålen istället.

Har frånluftvent. och det drar in från hålen känner jag. Behöver jag verkligen oroa mig över dessa små hål??

Har börjat gräva mig ned i isoleringen. Tänkte täta med silikon och ovanpå detta silvertejp. Duger detta?? Tacksam för svar!

Ja det funkar nog bra, man får vara lite petig med att fluffa upp isoleringen efteråt bara. Det finns speciell tjep för ändamålet men silikon blir nog tätare. :)

Silvertejp är inte åldersbeständig, klisteret smular sig efter ett par år. Det finns speciell åldersbeständig tejp där man köper sin åldersbeständiga plastfolie.

mvh plexi

Det blev silkon ovanför plasten (uppe på vinden, under isolering) som tätar mot sladdarna. Fluffar sedan till lösullen så gott det går. Jag antar att silikon är difftät??
Tacksam för respons!!!

Jag tror det räcker i ditt fall, difftejpen fastnar bäst på jämn slät plast och klistrar lite dåligt på annat (iallafall de två sorter jag provat) så att få den tät kring sladdarna hade nog blivit svårt. Det finns en standard för vad som ska göras vid genomföringar, men med en titt här på forumet och i verkligheten i övrigt inser man kvickt att det nog tyvärr hör till ovanligheten att det görs fullt ut.

Läste i en annan tråd att silvertejp löser upp plasten, kan det verkligen stämma? Jag använde nämligen även silvertejp ovanpå silikonet och runtom hålet, då den åldersbeständiga tejpen ej fäste. Därför blev jag nu lite orolig.

Det är skillnad på silvertejp sorterna. Klistret på silver tejp blir gammalt om det inte är en "bra" sort eg gaffatejp, och det är ju möjligt att vissa klister kan skada. Jag hade nog varit lite lat och inte gjort något åt det nu men tittat till det någon gång då och då.

Ja, då har jag grävt mig ned igen och avlägsnat all silvertejp.
Har nu endast en rejäl klick silikon runt sladdarna som tätning mot plasten. Jag utgår från att silikon är diff.tätt!! Så kom nu inte och säg att silikon är olämpligt för plasten det också, jag orkar nämligen inte gräva mer i ullen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.