Hmm det där känner jag igen, var inte det uppe i en annan tråd för ett tag sedan?

Vet inte, artikeln verkar vara från den 5 april 2007.

Just det, liknande funktion som TV, men utan värme. Om du söker på Trygghetsvakten på forumet så hittar du den tidigare diskussionen om detta.

Har letat duktigt men hittar inte rätt tråd... Det finns förstås massor skrivet om Trygghetsvakten, men jag hittar inget om denna förenklade (?) variant utan värmeslinga. Jag är nyfiken på hur den hanterar långa perioder av ofördelaktiga förhållanden. Fuktstyrningen måste reagera blixtsnabbt och utnyttja alla möjligheter att blåsa in uteluft med låg ånghalt. Likaså måste den stänga av snabbt.

Trygghetsvakten verkar ha en tröghet, en hysteres, som gör att den inte reagerar tillräckligt snabbt. Utnyttjar man inte varje möjlighet till att blåsa in torr luft så behöver man sannolikt en värmeslinga som nödlösning.

Jag håller med dig, vindsversionen måste rimligtvis vara inställd på ett annat sätt än Trygghetsvakten för att det ska vara riktigt effektivt.

Sökte och hittade Ventotech

Mycket möjligt att det är samma Chalmers-gäng som ligger bakom algoritmen till TV men att det sköts av annat företag.
(Den där trygghetsvakten/lindenstone/Cherrycone AB- konstruktionen har jag upplevt som konstig)

Måste bara säga att kalla TV för avfuktare är ett skämt, inte därmed sagt att den inte kan funka utmärkt på rätt plats.

Consensus skrev:
H

Trygghetsvakten verkar ha en tröghet, en hysteres, som gör att den inte reagerar tillräckligt snabbt.
Hur har du kommit fram till detta?

Snaskpelle skrev:
Jag håller med dig, vindsversionen måste rimligtvis vara inställd på ett annat sätt än Trygghetsvakten för att det ska vara riktigt effektivt.

Sökte och hittade Ventotech

Mycket möjligt att det är samma Chalmers-gäng som ligger bakom algoritmen till TV men att det sköts av annat företag.
(Den där trygghetsvakten/lindenstone/Cherrycone AB- konstruktionen har jag upplevt som konstig)

Måste bara säga att kalla TV för avfuktare är ett skämt, inte därmed sagt att den inte kan funka utmärkt på rätt plats.
Om jag ska gissa (vilket jag antar att ni gör också!) så fungerar Ventotechs och TVs lösningar extremt lika. Det skulle förvåna mig om det är några avgörande skillnader i hur man reglerar fläkten vad häller hysteres etc. Ska jag fortsätta att gissa kan jag tro att det finns skillnader i hur duktig man är på att mäta fuktighet, men det är förstås bara spekulationer från min sida. Den värmekabel som TV använder i sitt vindskoncept är helt fristående fläkten och har en egen styrenhet.

Min erfarenhet är att det även MED värmekabel är svårt att påverka klimatet på vinden - att göra det utan tvivlar jag på fungerar. Visserligen beror detta lite på utgångsläget - optimalt är nog att montera detta tidig höst när vinden är torr.

Snaskpelle - vad är en avfuktare för dig? En lösning som sänker fuktigheten i ett utrymme kan väl kallas för avfuktare? Eller måste det vara en apparat som producerar vatten? En värmekabel brukar klassas som en termisk avfuktare, det går kanske att hitta på ett bättre namn för ett system som avfuktar genom ventilation?

MathiasS skrev:
Hur har du kommit fram till detta?
Var det inte du som satt och väntade på att din TV-fläkt skulle starta, vilket den till slut gjorde efter lång tid?

Hur har det gått med vinden?

Consensus skrev:
Var det inte du som satt och väntade på att din TV-fläkt skulle starta, vilket den till slut gjorde efter lång tid?

Hur har det gått med vinden?
Jo, men är det inte lite väl magstarkt att dra slutsatsen att TV har långsam reglering bara för att min TRASIGA styrenhet inte var snabb? Det framgår faktiskt också av den tråden att prylarna är paj.

Utbytesenheten som nu monterats sedan några veckor verkar fungera som TV tänkt. HUR den fungerar är dock svårt att säga eftersom det visat sig vara ohyggligt svårt att mäta fukt på ett kontrollerat sätt.

Eftersom det är just sketsvårt/dyrt att mäta fukt (har jag lärt mig) så är det svårt att säga hur det går med min vind. Det jag tycker mig kunna konstatera är iaf att om man installerar TV Vind när det är som fuktigast på vintern så är det inte rimligt att förvänta sig en uttorkning förrens vädret är mer gynsamt (som nu). Värmekabeln ensam verkar inte kunna inte avfukta en fuktig vind, iaf tar det många månader.

Som jag ser det kommer det visa sig till hösten hur det hela fungerar. Vinden kommer torka ur helt under sommaren och jag hoppas sedan att om TV får jobba under hösten när det blir fuktigare så är perioden med extra hög rf på vinden så kort att det inte har någon betydelse. Kul vore det ju också om man kunde mäta RF på ett exakt sätt för att verifiera detta, men det verkar som sagt rätt svårt/dyrt.

Jo, en avfuktare som jag ser det, tar bort fukt ur luften, den höjer inte temperaturen så att luften kan hålla mer vatten. Det brukar jag kalla ett värmeelement.

Termisk avfuktare är ett begrepp som jag bara hört TV kalla sig själva så jag är inte helt såld på begreppet.

Att lösningen kan funka vid rätt förutsättningar tvivlar jag inte på, all teori stöder det och det bör bli än bättre med väl styrd ventilation. Men jag tycker fortfarande inte att det är en avfuktare. Att den kan lösa fuktproblem är en annan sak, men sett till tekniken tycker jag att deras priser är vansinniga. (jfr Jula Postorder*Frostvakt kabel 230V, IP54 och sätt till en smartare styrenhet, låt oss kalla det marknadsanpassad prissättning) Om sen utrymmet som VT placeras i har för stort fuktillskott kommer den inte att funka lika bra som en avfuktare men naturligtvis kommer den att funka i många (de flesta?) sammanhang.

Vad rör långsamheten i TV så är det ju en feature:

diagram_rh.jpg

Ett smart sätt att spara energi genom att låta den jobba när det spelar roll. Det är ju det som är innovationen och de har tagit hänsyn till hur lång tid det tar för mögel mm att börja växa.

I inlägget ovan tänkte jag inte på att TV även har en fläkt och jag antar att den inte går på samma algoritm som värmaren utan reagerar snabbare om det ska funka.

Konstigheten med TV/lindenstone/cherry jag menade ovan är den företagsmässigt klöddiga lösningen som inte direkt in ger ett spontant förtroende, inte den fysiska prylen.

Jag tycker att det är jättebra att det kommer en mer direkt konkurrent till VT som förhoppningsvis kan få ner priserna till en rimligare nivå istället för "strax under sorbtionsavfuktarna" där det ligger nu.

Vad gäller långsamheten så pratar nog du och Concensus om två helt olika saker och mitt svar gäller Concensus påpekande. DITT resonemang kring långsamhet med tillhörande bild är inte riktigt relevant här - grafiken och den funktion du pratar om gäller för krypgrundsinstallationen. I och med fläkten i Vinds-varianten så fungerar det annorlunda och det är alltså inte en feature.

Priserna på TV Vind är helt klart satt efter marknaden. Det kan man tycka vad man vill om, men jag skulle göra likadant själv. Det som gör att vi ändå betalar i slutänden är ju tex att det inte bara går att köpa en värmekabel och "sätta på en smartare styrenhet", för var köper du "en smartare styrenhet"? Vill man mecka själv med timers och lite manuellt arbete är det klart att det går att göra en fattigmansvariant på egen hand, själv så sökte jag en lösning som var av typen "installera och glöm bort". Vi får väl se hur det blir med den saken.

Generellt tycker jag det är många som uttalar sig om produkter och lösningar utan att ha tort på fötterna (så även i denna tråd :) ), vilket är lite synd - för många pratar för sina egna produkter utan att kunna backa upp med fakta.

Varför förespråkar man tex sorptionsavfuktare utan att ha en aaaning om vad det kostar att driva en sådan på en vind? Både TV och VT-lösningarna är också oprövade så det är helt klart en chansning att testa detta. TV vind var för mig den minsta investeringen och med lägst rörlig (osäker) kostnad - om det verkligen fungerar eller inte vet jag i januari nästa år då eventuellt mögel hunnit växa tillbaka om den inte funkar.. Tills dess håller förhåller jag mig en aning skeptisk och till enkla fakta.

MathiasS:

Eftersom du är vag i vem du tilltalar väljer jag att tolka det som att du pratar till mig. Med tanke på tonen antar jag att diskussionen har förts i andra trådar innan men jag har inte deltagit i dem.

Uppenbarligen missförstod jag vad Concensus menade.

Jag vet inte var jag påstod att en produkt är bättre än en annan?

Om du tänker kritisera saklighet tycker jag du ska peka på vad du anser osakligt istället för att lite diffust vifta bort andras påståenden i en klump utan att har en aning om de är synnerligen välgrundade eller raljerande skitsnack.

Hur som haver får du lycka till med vinden. Vintern som gick fick ju massor med hus som varit mögelfria sedan de byggdes problem med påväxt. Med lite tur slipper vi flera sådana...

MathiasS skrev:
Jo, men är det inte lite väl magstarkt att dra slutsatsen att TV har långsam reglering bara för att min TRASIGA styrenhet inte var snabb? Det framgår faktiskt också av den tråden att prylarna är paj.
Aha, så den var trasig? Jag vill minnas att du nämnde att den gick igång till slut. Vad var trasigt? En givare eller styrenheten?

Håller med om att det är trixigt att mäta Rh korrekt. Man stirrar sig lätt blind på de absoluta värdena. Redan nu har de flesta vindar torkat ut av sig själv. Dagtid har jag 20 grader C och Rh <30% på min vind (utan TV eller ngn annan åtgärd). Vad som vore intressant att veta är hur ofta värmekabeln faktiskt kopplas in på TV-vind och om man eventuellt skulle kunna klara sig utan den helt och hållet.

Det känns rent spontant att man inte borde kunna förvärra en kallvind genom fuktstyrd ventilation. Förvisso måste man plugga igen bef takfotsventilation o dyl, men om det blåser in fuktig luft så är ju den ventilation ändå av ondo. Det som känns lite obehagligt är att den lilla spalten mellan undertak och isolering blir helt utan ventilation (dess luftflöde stängs ju av helt och hållet).

Snaskpelle skrev:
MathiasS:

Uppenbarligen missförstod jag vad Concensus menade.

Jag vet inte var jag påstod att en produkt är bättre än en annan?

Om du tänker kritisera saklighet tycker jag du ska peka på vad du anser osakligt istället för att lite diffust vifta bort andras påståenden i en klump utan att har en aning om de är synnerligen välgrundade eller raljerande skitsnack.
Jag sa generellt och det var faktiskt också vad jag menade, så du behöver inte känna dig så väldigt utpekad (bara lite). Efter att ha undersökt marknaden en smula inför mitt köp kunde jag snabbt konstatera att det var svårt att få raka besked om funktion och driftskostnader. Eller så var lösningen oprövad. Här på forumet är det rätt få som som studerat detta i detalj (verkar det som) och det är lätt att det blir missförstånd (som med grafiken du postade). Jag har fått frågan några gånger om TV Vind funkar bra, men det är ju fasiken helt omöjligt att ha en objektiv uppfattning om eftersom det är så svårt att mäta resultatet.

Jag vet inte riktigt vilka påståenden jag viftat bort, men är det några speciella du tänker på ska jag gärna förtydliga mig (eller göra avbön).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.