Consensus skrev:
Aha, så den var trasig? Jag vill minnas att du nämnde att den gick igång till slut. Vad var trasigt? En givare eller styrenheten?

Håller med om att det är trixigt att mäta Rh korrekt. Man stirrar sig lätt blind på de absoluta värdena. Redan nu har de flesta vindar torkat ut av sig själv. Dagtid har jag 20 grader C och Rh <30% på min vind (utan TV eller ngn annan åtgärd). Vad som vore intressant att veta är hur ofta värmekabeln faktiskt kopplas in på TV-vind och om man eventuellt skulle kunna klara sig utan den helt och hållet.

Det känns rent spontant att man inte borde kunna förvärra en kallvind genom fuktstyrd ventilation. Förvisso måste man plugga igen bef takfotsventilation o dyl, men om det blåser in fuktig luft så är ju den ventilation ändå av ondo. Det som känns lite obehagligt är att den lilla spalten mellan undertak och isolering blir helt utan ventilation (dess luftflöde stängs ju av helt och hållet).
Jag har 534 kwh på värmekabeln sedan 27 januari. Eftersom fläkten inte funkat och det varit extremt fuktigt på vinden är det dock knappast representativt för hur ofta/mycket den går. Nu, givet aprilvädret och en fungerande fläkt går kabeln iprincip inte alls och det tror jag ej heller den kommer göra förrens sent i höst, i bästa fall inte ens då.

Som jag förstått det är det ett relä i styrenheten som inte fungerar som den ska, detta har gjort att fläkten stannat och sedan inte startat igen. Jag har också en magkänsla av att just min enhet inte fungerat korrekt ens när den varit i gång (dvs mätt fel), men det har jag egentligen inga fakta som backar upp (igen, eftersom det är så svårt att mäta fukt rätt). Vi får se när TV har kört min styrenhet i testlabbet. Nu verkar det funka bra iaf.

Jag tror fortfarande att detta är ett bra sätt att kontrollera klimatet på vinden, den enda risken/nackdelen jag kan se är att det helt enkelt inte funkar (kapaciteten är för låg).

Angående mätningen av rf så har väl detta diskuterats i andra trådar så det räcker, men det är ju helt klart så att vanliga konsument-sensorer (oavsett fabrikat) har väldigt dåliga prestanda när det är kallt och hög fuktighet. Inte ens om du betalar flera tusenlappar är det lätt att hitta något som kan göra långtidsmätningar av fukt.

Consensus skrev:
Redan nu har de flesta vindar torkat ut av sig själv. Dagtid har jag 20 grader C och Rh <30% på min vind (utan TV eller ngn annan åtgärd). Vad som vore intressant att veta är hur ofta värmekabeln faktiskt kopplas in på TV-vind och om man eventuellt skulle kunna klara sig utan den helt och hållet.

Det känns rent spontant att man inte borde kunna förvärra en kallvind genom fuktstyrd ventilation. Förvisso måste man plugga igen bef takfotsventilation o dyl, men om det blåser in fuktig luft så är ju den ventilation ändå av ondo. Det som känns lite obehagligt är att den lilla spalten mellan undertak och isolering blir helt utan ventilation (dess luftflöde stängs ju av helt och hållet).
20 grader på vinden? Kan jag få flytta in? Nästan mer än vad jag har i bostaden... :)

bonnier skrev:
20 grader på vinden? Kan jag få flytta in? Nästan mer än vad jag har i bostaden... :)
Svarta betongpannor, sadeltak. En dag med solsken gör att det blir bastu på "kallvinden".

MathiasS skrev:
...
Jag vet inte riktigt vilka påståenden jag viftat bort, men är det några speciella du tänker på ska jag gärna förtydliga mig (eller göra avbön).
Ja du, det vet inte jag heller efter som det var för diffust....
Med formuleringar som "många som uttalar sig", "många pratar för" och "Varför förespråkar man" blir det svårt att tolka vad och vem du egentligen avser. Jag skulle inte vilja påstå att parenteser av typen "(bara lite)" heller är speciellt klargörande. ;-)

Sen kan jag hålla med om att saklig diskussion ofta lyser med sin frånvaro och upplägget snarast blir "min pryl är bättre än din, haha". Med förklarande argument av typen "För min pappa är polis". (Raljera är skoj)

När det gäller fuktproblem är ju huvudfrågan inte "Vilken apparat har du köpt?" utan "Var kommer fukten ifrån?" och "Hur kom den hit?". Ofta läggs nog mer tid och pengar på apparater än att tex hitta och täta hål i luftspärren, (vilket jag förstod det som att du hade gjort) eller för all del diffusionsspärren i källare.

Att det är svårt att veta hur en installation beter sig i ett visst hus är ju inte så konstigt, men det som stör mig är att i princip alla tillverkare är så säljinriktade att de inte ens i en bisats nämner ev. nackdelar eller risker med sina produkter. (det rör allt från vent till cellplast....) Ex: Sorbtionsavfuktare kan ge så torr luft inomhus i huset det avfuktar att det upplevs som obehagligt och VT:s värmehöjande effekt kan öka tillväxten av tex svampar. Om man vet om ev möjliga problem i förväg behöver det ju inte bli några problem eller så kan man agera snabbare om de skulle uppstå

Som du säger är ibland det enda man kan göra att prova och se. Men när det utan problem kan ta ett hus 10 år att nå fullständig fuktjämvikt blir det ibland att vänta innan man har svaret.

Och vill man mäta RF är den gamla "dubbel-termometern med ena reservoaren i blöt socka" som sen snurras kring huvudet svårslagen, men den är lite otymplig på en trång vind. :)

En diskussion innehåller oftast tro och tyckande blandat med lite fakta, och visst, ju mer fakta desto bättre. I brist på fakta/riktig information så får man ju gissa en del, och ju fler som gissar desto mer synpunkter kommer fram så att man kan bilda sig en uppfattning förhoppningsvis nära sanningen. Så jag tycker nog inte att det är helt fel att folk utan praktiskt hands-on erfarenhet av nån teknik och/eller lösning bidrar med synpunkter och förslag, de flesta för ju diskussionen framåt och ibland är det själva diskussionen och resonemanget som får oss här att förstå och tänka efter, vilket kan vara bättre än att få lösningen presenterad rakt upp och ner utan föregående diskussion... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.