1 483 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Räknar jag rätt?
Ett problem som besiktningsmannen påpekade vid det hus vi skall köpa var att stuprören spottade ut vattnet en decimeter från grunden vid hörnen.
Huset är stort, med ett ytmått på totalt 300m2. Om jag räknat rätt betyder det att 1mm regn ger 300liter vatten på taket som transporteras rakt ned till mina hörn av grunden. Kommer det 10mm regn så får jag 3000 liter vatten att ta hand om.
Läste om kraftiga regnskurar på 35-40mm, och då blir det ju hela pooler med vatten att leda av, det räcker ju inte precis med en stor vattentunna för att ta hand om det.
Blir det verkligen så mycket vatten?
Huset är stort, med ett ytmått på totalt 300m2. Om jag räknat rätt betyder det att 1mm regn ger 300liter vatten på taket som transporteras rakt ned till mina hörn av grunden. Kommer det 10mm regn så får jag 3000 liter vatten att ta hand om.
Läste om kraftiga regnskurar på 35-40mm, och då blir det ju hela pooler med vatten att leda av, det räcker ju inte precis med en stor vattentunna för att ta hand om det.
Blir det verkligen så mycket vatten?
Oavsett hur mycket vatten det blir så bör du leda bort vattnet, allra bäst om du kan leda ut det till en bef. brunn. Om du vill ta reda på en del av regnvattnet själv för bevatttning eller så kan du ju alltid sätta in ett utkast på stupröret, som du kan öppna/stänga vid behov, med en tunna under. På huset vi nyss köpte så rann regnvattnet från stuprören rakt ned i marken och grunden och har säkert bidragit till de fukt- och mögelproblem som finns....förhoppningsvis numera fanns 
Klicka här för att svara