Hej!

Var uppe på vinden och kikade lite igår kväll. Huset är ca. 6 månader gammalt och är av typen 1½-plan med förhöjt väggliv och med ett tvärsgående ryggåstak.

Ryggåstaket är isolerat med skivor, medan övriga vinden har lösull. Det som oroar mig lite är att på ryggåstakets isolering ligger det vindpapp som på undersidan (mot isoleringen alltså) är väldigt fuktig, för att inte säga blöt. Isoleringsskivorna var dock inte nämnvärt blöta.

Detta änns inte riktigt bra. För det första; ska det överhuvudtaget ligga någon vindpapp där? Ev. fukt, även om det är mycket litet kommer ju inte igenom denna papp. Och om det ska ligga papp där så undrar jag ju hur det kommer sig att det blir så fuktigt på dess undersida?

Tacksam för svar!

/ M.C.

HUr är det med diffusions-spärren (plasten) i innertaket? En tänkbar orsak kan vara att det tränger upp varm luft (med högre fuktighet) innifrån huset. Denna kondenserar sedan mot de kalla ytor den stöter på under sin väg, dvs lösullen och vindpappen.

Diffusions-spärr finns och borde vara intakt. Relativa luftfuktigheten inomhus är just nu knappa 30%.

Tittade lite på konstruktionsritningen och såg att det inte finns någon vindpapp med på denna. Men jag menar, någonstans så måste ju den värme som trots allt tränger upp igenom isoleringen, möta kalluften och detta sker antagligen just nu under vindpappen.

/ M.C.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.