P
Paddy: Vi har ett 1,5 planshus med stor krypvind åt ena hållet. Skissar på att flytta ut ytterväggen och utnyttja mer av denna vind. Om det ska bli riktigt bra måste i så fall strävorna i takstolen tas bort. Som framgår av bilden är takstolen skarvad till en klenare dimension ganska precis där strävorna sitter och där vi tänkt bygga den nya ytterväggen. Räcker det med att byta den klena
0 svar · 6,5k läst
·
A
akdov: Hej. Vi har en lägenhet med ett loft. Idag är det bara ett hål i väggen in till loftet. Vi skulle nu vilja göra det snyggare med en lucka och en stege som ej ska synas.(fällas ner eller ställas undan). Hålet in till loftet sitter högt upp i i ett hörn på höger sida i ett rum. Ett av problemet är att det är snedtak där hålet är. Jag har försökt att göra en skiss på hur det ser
0 svar · 4,5k läst
·
P
Pesco: Detta pris hittat på Bygg-Ole, Sthlm.
0 svar · 8,2k läst
P
Pjohan: [citat] Du har uppenbarligen hittat en hemlig köldbrygga där uppe. Nu måste du bara utreda vem har gjort den och hur. Jag skulle slå vad att den som har byggt huset, vet någonting om saken. Det är ingen ide att roa sig för att måla om. Det hjälper nämligen ingenting. Köldbryggan betyder att det finns en läcka - varken kall luft eller - vatten. En smal ränna, men den räcker.
1 svar · 2,9k läst
Sophie
Sophie: tack så hemskt mycket för svar snabbt. Det är precis det här vi funderar över. Hur mycket kondens, det ska ju ändå vara att förråd för trädgårdsredskap och dylikt så en och annan droppe eller kondens ibland spelar inte så stor roll men regnar/ dropar det hela tiden är det ju inte så kul.
2 svar · 4,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Betalade inte förens det va godkännt så det va bara att göra rätt om han skulle få betalt gjorde tillochmed avdrag för tryckningen då det inte va tätt efter första försöket. Idag skulle jag aldrig släppa in någon stressad murare hos mig utan försöka själv.
10 svar · 5,8k läst
A
anaitis: Själva väggen är nog till större delen inte bärande, men helt säkert är det delar av den som bär. De delar jag avser är en väsentlig del av takstolen. För att se om så är fallet får man riva loss ytskikten för att se om det är ngn fast förbindelse neråt från takstolarna.
1 svar · 3,6k läst
F
fredda_p: Normalt sett med nockventilation så menas att kallvinden ventileras, så ja, det skall vara öppet vid nock. Alternativet till nockventilation är att använda s.k. "mögelstoppers" som sätts genom råsponten i varje fack ett bit ner från nock. Jag stod nyligen själv i valet mellan dessa och valde "mögelstoppers" - främst därför att jag har fått för mig att det är svårt att få en bra
2 svar · 3,1k läst
J
Juhlinskan: Hejsan! Vi ska också bygga uppåt sammanlagt 70 kvm med en lite tillbyggnad i hallen (för trappen). Vi hoppas klara oss under 1 miljon in alles. Vi håller på att ta in offerter från borkas, lokala byggfirmor mm, prislappen varierar oerhört.. Vi hoppas kunna göra lite arbet själv för att sänka kostnaderna men projektet måste ju bli klart någon gång. Vi har redan bygglov och vet hur
8 svar · 20,1k läst
·
P
ppalm: Hej igen då vet jag hur jag skall göra vid vindskivan Men hur skall man göra vid utrkragningen vid takkupa & skorsten?:confused: MVH PPALM
5 svar · 6,0k läst
·
Consensus
Consensus: Är pappen från 69' så är det dags för byte. Räkna med det när du bjuder på kåken. Läcker en panna så ska det inte läcka in genom undertaket.
5 svar · 4,2k läst
S
Styx: Den svarta mjuka lär vara asfaboard - så vet du vad du skall fråga efter om du tänkt sätta sådan igen..
4 svar · 7,8k läst
S
shabak: Tack för tipsen, ska fundera mer på detta. :)
8 svar · 10,7k läst
G
gromit42x: Hej, Det är mer. Snarare kring 25cm. Notera även uppviket där dom vertikala falsarna möter den horisontella. Ser till att avrinningen inte går in i själva "falsmötet" -h
5 svar · 12,6k läst
·
pappskallen
pappskallen: Märken: Icopal, Mataki, Trebolit. Det är dom som håller bäst kvalitet.
1 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Vid takbyte så brukar man säga att även om pannorna är i toppskick så är det billigare att kasta ned dem i en container till kross, och sedan köpa nya. Än att ta ned dem hela för återanvändning. Givetvis skillnad om man kan ta ner dem själv, så man inte behöver räkna timdebitering för det. Även monteringen av de nya går snabbare om de lyfts upp på taket på sina originalpallar.
5 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: På sikt är det vettigt att välja kvalitet. Vissa importpannor blir väldigt fort smutsiga när man tex jämför med Vittinge, åtminstone om man väljer tegel.
5 svar · 6,3k läst
L
LUDDET: Jag har inte klart för mig hur plasten både kan tillåta ventilation och samtidigt täta. Blir glad för en närmare förklaring. Måste kolla och göra själv.
2 svar · 3,0k läst
H
hakan_wallin: Hej, Jag har precis installerat en solarventi på mitt garaget (se bilder på Jan-Mar2008 på www.walltorp.net ). Ingen sol än så jag vet inte hur den fungerar men enligt vad de utlovar verkar den kanon. Kanske kan vara något för ditt garage? se http://www.solarventi.se/ för mer info. Mvh Håkan
3 svar · 4,4k läst
P
petersk: Gammal inlägg, men jag svarar ändå. Nej det håller inte om man ska följa gällande normer.
1 svar · 7,6k läst
·
C
Crizze: Hej. Jag återställa originalutseendet på mitt hustak från 1916 genom att lägga lertegel. Nu ligger det ful plåt, som är spikad direkt ovanpå takspånet. Plåten och takspånet ska avlägsnas men nu till problemet: Takspånet är spikat på okantat virke, som har mellan två och fem centimeters mellanrum. Det går ju inte att spika takpappen på. Det skulle gå utmärkt att spika masonit
0 svar · 4,0k läst
F
fredda_p: Hej! jag funderar på att lägga svarta benders betongpannor på mitt tak. (Palema ytbehandlat svart). Finns det någon som har just dessa pannor och har haft dem några år - och i så fall är de fortfarande samma svärta på pannorna, eller har de blivit grafit/grå färgade? /Fredda
0 svar · 4,4k läst
P
P-G: Homeja, vacker så man kan falla av pinn för mindre:)
3 svar · 10,9k läst
L
LOS: Jag tror inte att ett tegeltak drar åt sig så pass mycket fukt att det väger lika mycket som ett betongtak. Jag har nyligen varit uppe på uthuset och bytt trasiga pannor, både tegel och betong. Betongpannorna var märkbart tyngre trots att de var mindre.
11 svar · 16,0k läst
J
jawen: Jag tror GARANTERAT att din konstuktion med dubbla reglar samt plyfa håller för mer än du behöver, plyfan nästan dubblar brottgränsen och samverkanfunktionen i denna konstruktion är maximal. Titta för ex på: http://www.swelite.com/scripts/f2page.php?u_id=37&PHPSESSID=8d8f9a333250669346d091f64e1d907f MvH Jawen
26 svar · 15,2k läst
·
F
Frebbe: Var inte din förra länk till lindab? Har för mig det... Linabs vattkupa köper du tex hos lindab själva. Ligger i årsta och bromma i stockholm. Säkert på andra platser i sverige. Vet inte vart du bor. Plannjas produkter kan köpa hos bevego. Finns på flera platser i sverige. Rätt säker på att dom (motvilligt) säljer till privatpersoner.
1 svar · 5,1k läst
Fasting65
Fasting65: www.fasting65.se
20 svar · 10,1k läst
Fasting65
20 svar · 10,1k läst
P
P-G: Där var det visst jag som gick på pumpen beträffande vem som "fick" svara eller inte, Micke ;) , tack för svaret!:)
10 svar · 10,9k läst
J
JK: Ska kolla. Några tips på plåtslagare kring Danderyds-området?
7 svar · 18,9k läst
R
RealElwood: Jag har idag ett valv på 2,5m mellan kök och vardagsrum, jag vill vidga valvet till 4,3m. Väggen är bärande, av konstruktionen att döma finns det antingen en limträ eller järnbalk över valvet, hur stor limträ, resp järnbalk krävs för ett spann på 4,3m? Är det någon som har gjort något liknande och kan komma med en kostnadsestimering. Tanken är att jag river gips runtom, tar
0 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.