10 573 läst ·
3 svar
11k läst
3 svar
Ny papp på gammal, några frågor
Jag tänkte ägna semestern åt att lägga ny takpapp på ett fritidshus jag just köpt. Den nya pappen tänkte jag lägga direkt på den gamla. Det jag funderar på är hur jag ska göra med fotplåtarna. De som finns ser rätt trötta ut, så jag skulle vilja byta dem, men den gamla takpappen går ju över de gamla fotplåtarna. Hur gör man enklast för att få bort dem? Skär bort täckpappen, eller ska man försöka dra loss den och lägga tillbaka den (skulle det fungera)?
En annan fundering rör ledden på papplängderna, nu ligger de i höjdled, från fot till nock alltså, men nuförtiden lägger man väl horisontellt, dvs från höger till vänster? Behöver jag göra något åt de gamla skarvarna, ser det fult ut genom den nya pappen?
Är det nåt annat jag bör tänka på, någon koll man bör göra t.ex., eller nåt annat man bör byta på samma gång? Jag har tänkt byta vindskivor och eventuellt också takrännorna när jag ändå håller på.
Bör man lägga nockplåt, eller nöjer man sig med att lägga papp även över nocken?
En annan fundering rör ledden på papplängderna, nu ligger de i höjdled, från fot till nock alltså, men nuförtiden lägger man väl horisontellt, dvs från höger till vänster? Behöver jag göra något åt de gamla skarvarna, ser det fult ut genom den nya pappen?
Är det nåt annat jag bör tänka på, någon koll man bör göra t.ex., eller nåt annat man bör byta på samma gång? Jag har tänkt byta vindskivor och eventuellt också takrännorna när jag ändå håller på.
Bör man lägga nockplåt, eller nöjer man sig med att lägga papp även över nocken?
Absolut ingen nockplåt då gör du ju hål i pappen. Pappen ligger på rätt ledd och du kan montera nya plåtar på dom gamla. Kort svar va?!
Jag hade lagt pappen horisontellt efter att ha tagit bort den gamla. Detta bara för att få veta vilket skick taket är i. Lägg sedan den nedersta längden först, spika bara i överkant, kladda pappgucka över spikarna en dryg decimeter ner på papplängden och lägg nästa längd. Spika bara i överkant, för då blir det inte några hål alls. Ingen nockplåt. Limma papp därmed.
Typ så hade jag gjort. Tror jag...
Typ så hade jag gjort. Tror jag...
Redigerat:
Klicka här för att svara