L
Leffe: Det finns tidigare trådar om mossa på tak, men alla handlar om takpannor. Rådet brukar handla om koppartråd ed, men det verkar inte praktiskt när det gäller papptak. Det handlar om ett fritidshus med sk underhållsfri takpapp som är ca 10 år gammal. Stugan är byggd i vinkel, och på den takhalva som vetter mot norr har det bildats ansenliga mängder vit mossa. Har haft en del tidigare,
0 svar · 11,5k läst
H
Hampe: Vanligtvis är det enklast att montera alla rännor, beslag, vindskivor och dylikt innan du "täcker taket" Vad blir det för tak nu?
2 svar · 5,1k läst
pappskallen
pappskallen: Räkna med att det kostar 200-350 kr/kvm, + detaljer såsom brunnar, fotplåt osv. Detta med Svensktillverkad kvalitetspapp utfört av Auktoriserade montörer.
4 svar · 8,7k läst
M
mattepojkaa: Hejsan... Håller på att leta nytt tak till huset. Och jag undrar vad ni har för erfarenheter av dessa två takplåtstillverkare? Har fått pris på 100kr kvm för Areco, resp 130kr för plannja. Skulle spara ca 5000 på Arecos tak plus lite till för dem är förmodligen billigare på resten av plåten med (fotplåt, vindskiva, nockplåt m.m) http://www.areco.se/index.php?id=211
0 svar · 7,8k läst
L
LindforsBoy: satsa på skarvfria dom finns i massa kulörer!!
5 svar · 3,5k läst
G
gustavk: Generellt sett är det oftast att rekommendera att börja en renovering av ett hus just med taket även om det kanske inte alltid är det roligaste. Papptak är ju rätt trevliga att lägga om eftersom man ofta kan bara lägga det nya direkt på det gamla om man vet att underlaget är ok.
2 svar · 2,8k läst
J
JanneL: Kan inte tänka mig att -3 mm i höjd på ströläkten skall ha någon större betydelse. Tanken med ströläkten är ju att lyfta upp bärläkten från taket så att det vattnet som letar sig in under yttertaket kan rinna ner obehindrat.
1 svar · 3,5k läst
F
fl3425: Vi har ett gammalt hus byggt 1923. På övervåningen har vi rum med två stora garderober under snedtaket. Jag har rivit de väggar som avdelade garderoberna från rummet. Jag noterar när jag tittar på snedtakets konstruktion att det är isolerat - Inifrån och ut enligt nedan: Masointe - Isolering - yttertak - takpapp - betongpannor. Det finns ingen "formell" luftspalt mellan yttertakpanelen
0 svar · 5,5k läst
·
E
Equinoxe: Jag fick upptäckte en liten läcka vid det senaste regnovädret igår. Det var några takpannor bredvid skorstenen som hamnat ur läge och mycket vatten hade runnit nedför pappen istället. Idag rättade jag till pannorna och kollade hur det såg ut under på pappen. Den var sliten och sprucken så det är dags att tänka på att åtminstone byta takpapp. Jag fixade temporärt pappen på det
0 svar · 5,3k läst
B
bergstrollet: Jag har pratat med försäljarna av underlagspapp och med snickare. Blev förvånad över hur lite en spik ska gå snett för att pappen ska läcka in vatten. Man behöver ju inte spika galet, utan vinkla en eller ett par spik snett för att få läckage. Idag har jag spacklat "Ico tätningsmassa" över alla spikhuvuden samt skarvar (för att vara på den säkra sidan). Det räckte alltså med
2 svar · 4,1k läst
F
fortpelle: Jag har ett garage 7x10 meter, med ytterst lite lutning på med nån sorts asfalt/tjärpapp. Lutningen är på kortsidan (7m), Jag hade en otrolig tur att hitta billig TP104 takplåt på 7,2 meterlängder för 107Kr/Kvm så 80 kvadrat för 9000Kr. D ska finnas längder upp till 12m från dom flesta tillverkare. Jag köpte från Areco, bara att söka på nätet. Med denna lilla lutningen är det
20 svar · 7,7k läst
L
larka742: Vi har en 11/2 villa från 40-talet där övervåningen är 2 vanliga rum plus ett väldans litet rum som är en klädkammare idag. Vi väljer mellan två alternativ: 1 Att bygga en vindskupa motsvarande det lilla rummets bredd och eliminera snedtakets påverkan på rummet plus att att vi kan använda det som idag bara är "kryputrymme". Vi tror att vi skulle få mer än 1 meter extra i djup med
0 svar · 2,8k läst
S
Styx: Jag tycker takläggarens råd låter bra i ditt fall.. Ytpappen håller garanterat de tre åren eller vad det nu blir tills plåten kommer på - och går bra att ha som underlag för plåten du tänkt dig (förutsatt att den är tät när du lägger plåten då såklart..!)
15 svar · 12,2k läst
F
fridhem: Min erfarenhet är att alla plåtak lätt blir buckliga, man får vara en panter om man ska gå på dom...
9 svar · 10,1k läst
P
Pepparkaka: Jag är ingen snickare, så egentligen borde jag kanske inte svara. Men, att bygga om från sadeltak till valmat innebär nya takstolar. Så ja, min bedömning är att det är ett stort projekt.
1 svar · 4,3k läst
pappskallen
pappskallen: Nej då, inte alls känsligt. Proffspapp eller entreprenadprodukter som det så fint heter "ska" inte komma ut till privatkonsumenter, men kan dyka upp då och då, dock inget man ska ge sig på om man inte vet vad man sysslar med och har minst ett par års erfarenhet. Den riktiga pappen ÄR ohyggligt mycket bättre än GDS-produkterna och slår man ut kostnadet för material, spill, samt den tid
2 svar · 2,9k läst
M
mattepojkaa: God morgon.... Ska byta ut mitt tak nu inom den närmsta tiden (Hittat ett litet läckage). I dags läget ligger det svart och silver korrigerad plåt på taket. Husinfo: Huset är byggt 1965 och har "bara" 15 graders lutning på ett vanlig sadeltak. Takstolarna är 10.5 m långa och sitter med cc 110, och är fackverkstakstolar med 2"7 virke och 1"4 stöttor, och på det 3/4" råspont. Takytan
0 svar · 4,4k läst
A
anra: Hej, Vi funderar på att bygga ut vårt hus lite, men jag är inte helt säker på hur vi ska göra med taket än. Vi har ett sadel tak idag och tanken är att vi ska ha ett nytt sadel tak på den nya utbyggnaden. Det nya sadel taket kommer att "kopplas" på på mitten av det befintliga (uppe i nock). Vi kommer att lägga om det gamla taket i samband med detta, då det är >40 år gammalt. Idag
0 svar · 2,3k läst
Anders_Roslagen
Anders_Roslagen: Den Svenska tegeltillverkare jag känner till är Vittinge. Deras varor finns att köpa via beijer bygg (13 spänn styck i listpris). Det finns även begagnat: http://www.viivilla.se/bygg-och-byggmaterial/har-hittar-du-begagnat-taktegel.aspx Priserna torde vara ca 50-60% billigare på dessa mot nytillverkade
3 svar · 5,1k läst
·
L
laan: Tack för svar. Råspontluckor får det bli och så hoppas man på bra väder två dagar i rad, när det är dags!
3 svar · 7,9k läst
gwyrlim
gwyrlim: Det hade nog funkat om jag varit lite snabb. Nu är det inte många plattor kvar i taket och då dom som har ramlat eller blivit ner tagna har gått sönder så det blir att sätta upp ett nytt tak. Det jäkliga är att TV klarade sig från ner fallande plattor, så jag kan inte ens få gladja mig åt att få köpa en ny platttv:(
4 svar · 3,8k läst
A
anaitis: Låter troligt
1 svar · 2,7k läst
estwing
estwing: kör bärläkten som ströläkt!!! mvh snickar estwing
3 svar · 5,1k läst
A
anra: okej, det låter intressant. Ska ta och kolla upp det med en gång! Tack än en gång!
7 svar · 4,2k läst
A
anra: Ok, tack för era svar. Pratade med byggarna idag, och vi kom fram till att jag inte ska förlänga mitt befintliga tak utan vi/ dem ska bygga ett nytt sadel tak i vinkel mot det befintliga. Dvs, det nya sadel taket ska anslutas i mitten på det befintliga (uppe i nock). Kommentarer?
3 svar · 2,0k läst
joflopp
joflopp: Jag skulle tro att svaren finns i Takstolsboken. Kolla om den finns på ditt bibliotek, annars finns den för ca 250 kr i nätboklådorna.
4 svar · 6,7k läst
B
Bodtomte: Ok, då får hammaren jobba så småningom. Vi har alldeles för mycket prylar, och vinden är idag helt outnyttjat. Vore perfekt om man fick lite mer förvaringsplats :D
6 svar · 6,6k läst
P
picasso: Det är samma "vinkel" på alla nockpannor. Det som avgör är höjden på nockbrädan. 27 graders tak har högre nockbräda än 45 graders tak.
1 svar · 3,6k läst
Fotografen
Fotografen: Grus används även som brandskydd på tak, men om det är nödvändigt på ett villagarage vet jag inte.
5 svar · 9,0k läst
P
ppalm: [citat] Tanken är att ytrymmet mellan pappen och pannorna skall vara väl ventilerat. En sk takfotskil täpper till luftspalten vid takfoten. Det du ser på bilden är ett lite speciell lösning men kanske en framtida standard nämligen ett tak som är isolerat utifrån.
16 svar · 35,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.