2 840 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Plåt på Schingeltak läktas?
Hej!
Ska lägga nytt tak på mitt befintliga schingeltak från -75 som har lutning på 14grader. Jag har nästan bestämt mig för att lägga takpanneformad plåt. Min frågor är kan jag lägga plåten direkt på befintliga schingeltaket eller behöver jag läkta? Visst borde jag kunna låta den gamla schingelpappen ligga kvar?
Finns det stora kvalitetsskillnader på plåt? Bor i Eskilstuna i Mälardalen. Har ni tips på vilken plåt och var jag kan handla den billigt? Taket är på ca 160 kvm. 5.30x15 per halva tak
Tackar på förhand!
Ska lägga nytt tak på mitt befintliga schingeltak från -75 som har lutning på 14grader. Jag har nästan bestämt mig för att lägga takpanneformad plåt. Min frågor är kan jag lägga plåten direkt på befintliga schingeltaket eller behöver jag läkta? Visst borde jag kunna låta den gamla schingelpappen ligga kvar?
Finns det stora kvalitetsskillnader på plåt? Bor i Eskilstuna i Mälardalen. Har ni tips på vilken plåt och var jag kan handla den billigt? Taket är på ca 160 kvm. 5.30x15 per halva tak
Tackar på förhand!
Nu förstår inte jag riktigt. Jag la precis om taket till min fritidsstuga och använde takpanneformad plåt. Den är (verkade iaf) omöjlig att sätta upp utan att läkta eftersom plåten inte är rak utan har "hack" i sig för att se ut som takpannor.. om du förstår vad jag menar.. (knappt så jag gör det själv). Så jag behövde läkt för att få plåten att sitta rätt.
Kan inte se att det skadar att låta den ligga kvar. Tänk bara på hur du sätter ny takfotsplåt och hängrännor (det diffar lite mellan olika leverantörer - t.ex. min takplåt hade en något oortodox installation med fotplåt på läkten), det kan påverka om du måste in under den befintliga pappen eller om du kan montera ovanpå. Antar iofs att du låter dom befintliga ligga kvar, så kolla bara instruktionen för det nya taket hur den skall monteras m.a.p. takfotsplåt och hängrännor så att inte det blir tokigt.
Redigerat:
Jag bytte från shingel till Plannja Royal takpanneplåt på mitt hus förra året.
På ena sidan rev jag bort allt shingel och t.o.m. underlagspappen, la ny papp, läktade och skruvade sen plåten.
Det var ett hel...e att ta bort all papp, mitt i sommarvärmen, den bara klibbade fast. Fick gå upp fem på morgonen innan solen började värma.
På andra sidan läktade jag direkt på shinglet, gick hur smidigt som helst. Se bara till att det inte finns några otätheter någonstans. Kan vara bra att ta bort ev. mossa och sånt också...
Och som marko_b sa: "Tänk bara på hur du sätter ny takfotsplåt och hängrännor ".
- Mvh Håkan
På ena sidan rev jag bort allt shingel och t.o.m. underlagspappen, la ny papp, läktade och skruvade sen plåten.
Det var ett hel...e att ta bort all papp, mitt i sommarvärmen, den bara klibbade fast. Fick gå upp fem på morgonen innan solen började värma.
På andra sidan läktade jag direkt på shinglet, gick hur smidigt som helst. Se bara till att det inte finns några otätheter någonstans. Kan vara bra att ta bort ev. mossa och sånt också...
Och som marko_b sa: "Tänk bara på hur du sätter ny takfotsplåt och hängrännor ".
- Mvh Håkan
Klicka här för att svara