Hej

Jag upptäckte idag till min ringa glädje att min skorsten har börjat packa ihop.
Se bilder så ser ni vad som händer.

Den börjar "tappa" murstenarna och murbruket släpper.
Min fråga är då givetvis om det gå ratt rädda den? Eller vad kan man göra.

Jag undrar om det bara gå att packa den full med murbruk på utsidan, där murblocken och det nuvarande murbruket har släppet.? Går det att göra så enkelt?

Eller krävs det att man murar om?

Den ser fin ut på insidan och är tät, så den biten är lugn.

Någon som kan tipsa mig? Vill ha "skiten" gjord snarast så man slipper fundera på det sen till hösten

tack på föhand

/Pelle
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hej har du tv antenn på den,det är inte bra för när det blåser så ligger masten o rör sig o det bryter i skorstenen,det borde väl gå att knacka ur dom gamla o lägga i nya,lycka till
 
Det ser ut som om metallbandet är del av dramat... Antar att det är hållaren till TV-antennen? Jag har precis i dagarna avslutat en reparation av min skorsten som också hade en massa lösa stenar. Det blev inte så jobbigt som jag trott.
På bilderna ser det ut som om det enda vettiga blir att mura om. Har bruket släppt och blivit till sand? Har du haft oljepanna och bytt till värmepump i stället? Då kan bruket bli blötare när muren blir kall hela tiden. Har du skorstensskydd? Några av dessa saker gjorde min reparation nödvändig....
Som sagt, det var inte så svårt, mera som ett motionspass på stege... :)
 
oskis 123 skrev:
Det ser ut som om metallbandet är del av dramat... Antar att det är hållaren till TV-antennen? Jag har precis i dagarna avslutat en reparation av min skorsten som också hade en massa lösa stenar. Det blev inte så jobbigt som jag trott.
På bilderna ser det ut som om det enda vettiga blir att mura om. Har bruket släppt och blivit till sand? Har du haft oljepanna och bytt till värmepump i stället? Då kan bruket bli blötare när muren blir kall hela tiden. Har du skorstensskydd? Några av dessa saker gjorde min reparation nödvändig....
Som sagt, det var inte så svårt, mera som ett motionspass på stege... :)

ska slänga in antennen på vinden, bör lösa framtida bekymmer

Bytt från olja till pellets, kanske behöver se över bränningen så att det inte felar i rökgastemperaturen..
Bruket är inte till sand, men ellting börjar lossna så smått.

Blir väl att mura om att då, om jag nu hittar tegel som är likt detta från -71 :-)
Murbruk c antar jag?
 
Hittar du inte samma tegel kan du väl demontera kronan och mura upp en ny i annat tegel?
 
funkypirate skrev:
ska slänga in antennen på vinden, bör lösa framtida bekymmer

Bytt från olja till pellets, kanske behöver se över bränningen så att det inte felar i rökgastemperaturen..
Bruket är inte till sand, men ellting börjar lossna så smått.

Blir väl att mura om att då, om jag nu hittar tegel som är likt detta från -71 :-)
Murbruk c antar jag?
Jag använde murbruk B. Kändes lite mer rejält. Dessutom fick jag det rekommenderat...;)
Tänk på säkerheten på taket om du skall upp och jobba! jag byggde en liten plattform att stå på. Dessutom hade jag säkerhetssele och lina. Linan skall hela tiden vara så kort som möjligt, så att man inte rycks i delar av stoppet OM man faller. Fast grundidén är ju att stå kvar och mura...:rolleyes:
 
Redigerat:
Gissar på att det blir till att mura, något jag inte har tid eller lust med.

Kanske kan få tag på en billig murare, det kan inte vara för dyrt att få det gjort?? :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.