S
swesim: Det kan låta som en konstig fråga, men jag har fastnat för Kungshus modell Sillpatronen, men kommunen säger att huset troligen blir för högt för att räknas som ett enplanshus med inredd vind. Är det komplicerat att sänka taket så brytpunkten hamnar på de 70cm över vindsgolvet som kommunen kräver? Jag misstänker att prislappen för ändringen blir i relation till den arbetsinsats
0 svar · 3,1k läst
L
Loffe: Hej! Är det någon här som använt TM-boards innertak i sitt bygge? Om så, vad tyckte ni om montering, kvailtet, utseende, pris etc? Tacksam för svar.
0 svar · 3,5k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Det beror på vad som står i detaljplanen för din kommun. Naturligtvis finns det normer för konstruktionen av takstolar osv - men det finns det både program för gratis på nätet och takstolsfabriker brukar vara ett ekonomiskt och bra alternativ till att snickra själv också. Det som begränsar hur det får se ut är alltså kommunens detaljplan (om det finns sådan) - så du får ringa
1 svar · 2,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Har en bekant som lagt enkupigt begagnat tegel på sitt tak, köpt via blocket. Teglet var från två olika tillverkare (kommer inte ihåg vilka). Det var nån liten skillnad mellan tegelfabrikaten, om det var nån liten utseendeskillnad eller om de inte helt hundra passade att lägga på varandra minns jag inte. De la det ena teglet på ena taksidan och det andra på andra taksidan (sadeltak).
1 svar · 2,3k läst
J
JerkaV: Hej, Vi ska bygga träterass på vårt svagt lutande tak (ca 1 cm/m) till sommaren. Efter samråd med en byggnadsingenjör kommer terassen att reglas upp med 45 x 195 som ska vila på det befintliga yttertaket av plåt. Taket är okej och läcker inte. Men, som en extra säkerhet mot framtida takläckage funderar jag på lägga in ett nytt plåttak, nedsänkt mellan de nya reglarna som terassen
0 svar · 3,2k läst
·
Swetrot
Swetrot: Ja, brandskyddsmässigt kommer räddningstjänsten med stor sannolikhet att säga NEJ med stora bokstäver. Man öppnar inte upp brandceller mellan vind och bostadsutrymmen hur som helst.
3 svar · 5,1k läst
D
drainsniffer: Tvärtemot magkänsan så kan en väl ventilerad vind faktiskt ha större problem med fukt än en som är förhållandevis tät med dagens välisolerade bjälklag. Se blänkare på http://www.byggutbildarna.com/ka_blad/ka_bladet_tekn.htm#Ska%20det%20vara%20vind%20p%E5%20vinden
2 svar · 4,2k läst
T
Takkonsult: Visst finns det många bra tak som ligger med SBS och PVC också, och det är alltid bra att ha fasta ståndpunkter, bara detta är baserat på fakta och inte några gamla skrönor ("APP funkar inte i nordiska klimat" etc), som lätt kan motbevisas med FAKTA. Statens Provningsanstallt har kollat gamla Derbigum-tak (det enda takföretaget som har vågat att göra detta) och skrivit en rapport där
10 svar · 20,4k läst
J
JerkaV: Vi har ett äldre, svagt lutande (nästan platt) plåttak på en del av huset. Till sommaren ska vi bygga en träterass ovanpå. Byggnadsingenjören som kollade bärigheten såg tre möjligheter. 1. Låt det gamla plåttaket ligga kvar. Det är inga läckage idag, men det är ingen garanti för framtiden. 2. Riv bort plåten och lägg takduk. 3. Förbättra befintligt plåttak genom att lägga
0 svar · 3,8k läst
G
GunnarM: Jag köpte tvåkupigt Hebytegel för 2 kr/st (finare än det jag skulle komplettera!), men det var i Värmland där det brukar vara ganska billigt begagnat. Här på Gotland är det oftast några kronor dyrare. 3-5 kr är nog normalt.
7 svar · 15,0k läst
T
trevik: Hej Hur långt ut kan gavelsprånget vara med 22mm råspånt och vanliga betongpannor. Bor i Halland. Inte mycket snö här inte.... Vill ha så mycket som möjligt på vår veranda för att skydda mer för väder.
0 svar · 4,9k läst
P
peter.holm: Jag ska bygga ett hus som har formen av ett H (uppifrån sett förstås...) och sitter och skissar på dagvattenrören. Taket är av typen valmat vilket innebär att hängrännan kommer att gå runt hela huset obruten. Byggarean på huset är ca 200 kvm. Även garaget som är friliggande (ca 60 kvm byggarea) ska ha rännor förstås. Hur drar man nedfallen till stuprören på detta tak? Två
0 svar · 4,6k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Om problemet har varit dålig ventilation så börja med ventilationen. Om fukten beror på ett förhållande som isoleringen skulle hjälpa upp förstår jag att det blir lite grand moment 22, men är ni inte övertygade om att bristen på isolering är orsaken till fukt så riskerar Ni att bara bygga in problemet om ni isolerar innan det är löst. Och då kommer det att komma tillbaka.
2 svar · 4,9k läst
Apprentice
Apprentice: Tänk på att skivorna är rätt tunga, så en hiss är inte dumt att ha till hands. Särskilt om ni ska använda väggskivor som dock kan bli billigast.
6 svar · 3,9k läst
G
grävaren: För att få vattnet i takrännan bör andra läktet ligga c:a 330 mm från takfot, lite beroende takvinkel
4 svar · 7,2k läst
Fein
Fein: Jag förstår inte. Du sparar ju inget utrymme. Du får plats med lite mer isolering. Luftspalten behöver ju inte göras med 45: or. Det bör räcka med 25x25 plus masonit. Dvs du får i tre cm extra isolering. Sjulle jag göra som du så skulle jag skruva 45: orna i takstolarna på cc300 med 90 långa skruv. Blir det orkan är det nog andra saker som släpper före. ps. Helt ovetenskapligt.
8 svar · 10,7k läst
L
LOS: Ett tips. Skall ni fråga på pris på ett sådant här jobb så gör det helst innan våren. På senvintern så sitter dessa killar och har inget att göra och då kan du få ett bra pris. När det sedan börjar bli varmt i Maj har dom häcken full och hinner inte med.
8 svar · 3,8k läst
B
Bodtomte: Jag undrar åxå, skall inte inreda, men vill lägga ett golv så att man kan ta sig fram uppe på vinden. Har inte tänkt att isolera men undrar bara om det är ngt man bör tänka på i samband med detta.
1 svar · 4,3k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Jag förstod det som att du skulle göra det själv. 7 grader var en gissning av mig men det finns till lägre alltså? Hur som helst är det nog lika bra att du ringer en takläggare. Det viktigaste för dig är väl att du får en garanti på utfört arbete.
5 svar · 4,8k läst
P
ppalm: Jaha det vore nog bäst men nu har jag varit uppe och sett hur man gjorde för 50 år sedan och det har ju funkat bra. Underlagstaket/pappepn var skärd längs med vinskivan alltså inget uppvik i huvudtaget. Så jag limmar nog upp taket så gott jag kann.
2 svar · 10,6k läst
·
L
LUDDET: Lyfter upp tråden själv. Snälla! Är det ingen som sådan ventilation och kan ge mig lite tips??
1 svar · 5,0k läst
N
nimphidia: Är också intresserad av denna tråd, ingen som har mer info ?
2 svar · 4,6k läst
G
Generellt: Huset är stort i som det är och då har vi ändå rivit en del. Detta hus ha gått i arv och hängt med många år. Tanken är att få proportioner i symetri på huset, mitten ska vara mitten pga skortsten och till viss del planlösning invändigt så för att få detta har vi räknat att det ska byggas till ungefär på detta vis. Det är en jätteful utbyggnad på baksidan som vi ska trolla
4 svar · 5,5k läst
P
ppalm: [citat] Tegel & betong brukar ha samma årsmedelvikt
5 svar · 3,9k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: 3 år gammal tråd :) Någon kanske är kvar på forumet dock.
15 svar · 32,8k läst
S
Sten-Robert: Jag hade tänkt flytta vägarna på ett vindsrum och få större golvyta. Kattvindarna skulle minskas till ca en meters bredd. När jag böjade kolla hur takstolarna var konstruerade blev jag lite ställd. Takstolarna har en spv på ca 8 m, taklutningen 35 grader och liknar i överdelen en svensk takstol men har bara ett enkelt vertikalt stöd i väggen som jag tänkt flytta. Stödet är inte
0 svar · 2,8k läst
M
mikab: fundera på att bygga enligt Thermisols princip 1. Gavlarna till klimatvinden skall dom vara tätade med plast? 1.1 Är det skilland om man isolerar med mineralull eller cellplast till gavlarna? 2. bjälklaget i klimatvinden skall den isoleras med mineralull eller cellplast? 3. Paralleltaks isolering skall man där på undersidan använda mineraalull eller cellplast? Hur bra är det igentligen
0 svar · 3,8k läst
U
Anonymiserad 23608: Det beror på vilka spottar du väljer. Det finns 12-voltsspottar, sk möbelpuckar, som får monteras direkt i brännbart material. Då räcker det att glesa ner med t.ex. 27x70 så att du kan dra elrören. Inga spottkoppar behövs då.
1 svar · 5,6k läst
Consensus
Consensus: Jag är absolut inte en säljare av byggmaterial. Jag har däremot ett svenskt hus byggt 1980 med kallvind, precis samma lösning som vi fortfarande använder vid nybyggnation. Mitt hus har ångspärr i väggar och vindsbjälklag, FTX, och ändå växer det baggel på vinden. Kallvind är ett jäkla skit helt enkelt och borde förbjudas i det här landet. Jag har läst på en del och har även
3 svar · 4,1k läst
S
svempur: hej vi ska också sätta in skjutdörrar men man klyver typ en 2"4 så det blir en rak yta att fästa spåren i det blir ju ingen belastning på den mvh svempur
1 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.