4 165 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Läcker det in under ströläkten?
Jag har precis lagt Byggmax's Trebolit YAP2200 underlagspapp på råsponten (tyckte pappen var lite tunn och smetade ut sig i värmen, nån annan som lagt samma?)
Det jag undrar är när man spikar ströläkt, finns det inte risk att det letar sig in vatten i spikhålen, ner i råsponten?
Hur är det tänkt att man bör göra...
Det jag undrar är när man spikar ströläkt, finns det inte risk att det letar sig in vatten i spikhålen, ner i råsponten?
Hur är det tänkt att man bör göra...
Tanken är ju att du ska ha något utanpå papp/ströläkt och det ska ju ta "allt" vatten.
Läkten ligger ju dikt an mot pappen + att spikarna fyller ju ut hålet helt och hållet. Sedan har du ju pannor ovanpå så det forsar ju inte precis med vatten under pannorna. Snarare kan det bli lite kondens under pannorna ibland och vid kraftiga regnstormar så kan det krypa in vatten.
Det viktiga är spika läkten en gång för alla och att inte ta upp läkten och göra om för då kommer du att ha otätade hål i pappen där det kan läcka in.
Det viktiga är spika läkten en gång för alla och att inte ta upp läkten och göra om för då kommer du att ha otätade hål i pappen där det kan läcka in.
teglet/betongpannor är inte ett tätt tak vilket inte heller koruggerad plåt är. pappen ska ta upp bla kondens och den lilla vattenmängd som kommer in under pannorna. Classeclas verkar ha full koll å jag håller med honom..
Klicka här för att svara