1 596 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur slippa ramla av taket?
Vi ska ta bort det 30 år gamla usla bitumentaket nu. Men, jag undrar; hur ska allt gå till? Att riva bort det gamla eländet in till spånten kommer ju bli mer och mer läskigt ju mindre det blir kvar ju. Vårt tak har en lutning på kanske 40 grader. Jag har byggt en rejäl ställning längs takfoten. När det bara är spånt blir det kniviga att få grepp med skorna när man börjat lägga ut pappen. Självklart ska jag ha lina, men ändå. Stegar? Lister? Spikskor? Hjälp!
Redigerat:
Vi satte några våder papp, så långt vi nådde från ställningen sedan slog vi dit en regel att gå på osv. Slå den i takstolen så kan du spika den ganska glest. Bara att ta bort och täta hålen när du är klar. Annars går det ju alltid att läkta med hela tiden så man har läkten att gå på, om du ska ha läkt.
Cellplast ska INTE ha takpapp under utan ett diffusionsöppet membran typ Halotex RS10....annars blir det problem med fukt...titta på Thermisols anvisningar.
Lycka till!
Lycka till!
Tittar man mer noga i Thermisols instruktioner ser man att de tycker att det går bra med papp också. Det är bara på de nyare sidorna som Halotexet dykt upp. Dessutom så är ju cellplasten ungefär lika tät som trä. Man kan ju undra vad skillnaden skulle kunna bli eftersom det ju redan legat papp i 40 år utan problem.... De enda som rimligtvis händer är ju att spånten på insidan blir varmare, vilket knappast påverkar negativt.ashleyjonathan skrev:
Men , hur fixar man en lite tryggare tillvaro på taket då? .....
Redigerat:
En riktig sele som man kan "vila" i utan att det skär in och gör ont är det bästa, sedan ska man använda den HELA tiden man är uppe för att undvika mitt äventyr i samband med takbyte! Ett fall på under 2m som resulterade i ett brutet ben och 18månaders sjukskrivning.
Fortsätter med taket den här sommaren och den här gången är det både sele och ställning

Fortsätter med taket den här sommaren och den här gången är det både sele och ställning
Okej... Stackare! Det var nog det mest pedagogiska inlägget hittills. Räcker med att titta på bilden nästan. Ska skaffa sele och lina innan allt går åt pepparn. Ramlar jag ner är det nästan sex meter. Då får man ju vara tacksam för ett brutet ben.... Ställning av rekorderlig sort är på plats!
Klicka här för att svara