Hej,
Håller på att byta fasad och upptäckte då att en av takstolarna är rötskadad i ytterkanten, de finns fortfarande friskt trä där de möts men inte så långt ut.
Jag har försökt illustrera min tilltänkta lösning i paint och den går i korthet ut på att avlasta takstolen längre in, kapa bort den skadade biten plus lite till och därefter fästa på en ny del motsvarande den jag tagit bort. Tänkte även behålla avlastningen.
Det ska tilläggas att denna takstolen är den första i en envåningstillbyggnad på ett tvåvåningshus, så den är även fastskruvad i tvåvåningsdelen så tyngden på den delen som tas bort borde vara relativt liten.
Synpunkter och glada tillrop eller varningar mottages varmt.
Håller på att byta fasad och upptäckte då att en av takstolarna är rötskadad i ytterkanten, de finns fortfarande friskt trä där de möts men inte så långt ut.
Jag har försökt illustrera min tilltänkta lösning i paint och den går i korthet ut på att avlasta takstolen längre in, kapa bort den skadade biten plus lite till och därefter fästa på en ny del motsvarande den jag tagit bort. Tänkte även behålla avlastningen.
Det ska tilläggas att denna takstolen är den första i en envåningstillbyggnad på ett tvåvåningshus, så den är även fastskruvad i tvåvåningsdelen så tyngden på den delen som tas bort borde vara relativt liten.
Synpunkter och glada tillrop eller varningar mottages varmt.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Borde det inte finnas en risk att den övre bjälken kommer att glida utåt under operationen. Du stagra nu upp för den verikala kraften, men där finns ju en horisontell del också. Borde kunna fixas ned en diagonal förstärkning tillsammans med den tänktya vertikala.
Jag tro inte att det är jättebra att göra sådär, alla skarvar du gör är ju i princip ledade och eftersom det inte är rena drag-/tryckkrafter på dom så kommer dom att vilja böja sig.
Nocken kan sjunka ihop med tiden när "extrastödet" böjer sig utåt i överkant samtidigt som dom ersatta bitarna viker sig nedåt.
Nocken kan sjunka ihop med tiden när "extrastödet" böjer sig utåt i överkant samtidigt som dom ersatta bitarna viker sig nedåt.
Klicka här för att svara