Har svårt att få rättsida ang. om det bör vara ströläkt under mina ränndalsplåt (inköpt på Bauhaus till deras Megapannor).
Vissa försäljare säger ströläkt under rännplåten längs hela...andra säger direkt på papp och inga läkt. Vad gäller?
Vanlig slät typ och inte försänkt med en bockning för läkt. Tips någon som gjort detta?

Har just haft en plåtslagare hemma som satt ränndalsplåtar direkt på pappen. Han sade att det är omöjligt att ha en såpass stor plåtyta på ett tak som man inte får gå på, sotare och andra som behöver vistas på taket kommer garanterat att prommennera på plåtarna. Sitter de på läkt så lär de bli buckliga.

De plåtar jag fick (tillverkade av plåtslagaren), har uppvikta kanter som dessutom är utbockade ca 25mm, så de är U-formade vid kanten. De ligger sedan kloss mot en ströläkt utefter kanterna. Pannorna skall sedna sticka ut minst 100mm över kanten.

Tack för snabba svaret Pularen...nu är det så att det är plåttak jag ska montera och inte tegel/pannor.
Kommer inte ha något besök av sotare heller eftersom ej skorsten mm så jag är inte orolig för detta med att gå på taket och sabba stora plåtbitar.
Logiskt sätt border det vara bättre med en djupare plåtbit så jag kanske ska försöka ändå att köra med ströläkt längs varsin kant av rännplåten så att mitten av plåten hamna djupare än om den hade bara spikats direkt på sponten...:confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.