ClasseClas
Vad ska man ha för skruv till ställbar rännkrok?
26334_99x33.jpg
Jag har köpt Byggmaxbeslag, som har 4 st rejäla hål. Dessa fästs ju i den rätt så klena takfotsbrädan så det krävs en speciell skruv. Kan farmarskruv funka tro? Jag hittar ingen info om skruvval i monteringsanvisningarna bland de lev. som finns i Sverige.

Ejot har rostfri rännkrok skruv.

Jag brukar köra med farmarskruv, ja.

ByggMax brukar ha (lösvikt?) en lite kortare variant om man bara har en tunn takfotsbräda.

ClasseClas
ppalm skrev:
Ejot har rostfri rännkrok skruv.
I vilka butiker kan jag hitta de skruvarna?

Farmarskruv till rännkrokarna, ja jag säger då det, Montera dom med vanliga förzinkade montageskruvar så blir det snyggt och sitter jättebra.

ClasseClas
Jag kollade lite närmare och det är Ahlsell i Sollentuna som är ÅF. Sedan säljs Ejotskruven i 250-pack och jag behövde ca 40 st till friggan. Jag såg ngnstans bud om rf skruv dim 4.8 * 35 så jag köpte såna på CO i småförpackningar. Funkar verkligen elzinkad montageskruv i längden? Finns det varmgalvad el. motsv som håller utomhus?

Jag har också kört med svart farmarskruv till svarta krokar, det syns ju knappt.

Ja ejotskruven som är en specialskruv för ändamålet säljs både som rostfri samt förzinkad, förövrigt så är den väldigt lik montageskruven, det är klart skulle jag bo intill havet skulle jag nog behöva titta åt rostfritt, men när vi ändå håller på varför inte satsa på syrafasta, då sitter säkert krokarna kvar i flera hundra år;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.