Fick taket på ett hus kontrollerat. Besiktningsmannen sade och visade att det nedersta horisontella läktet var ruttet på ena sidan av huset. De andra var helt intakta men naturligtvis måste det nedersta fixas.

Taket är tegelpannor som ligger på riktigt tjock tjärpapp. Pappen är vad besiktningsmannen kunde se och känna ok.

Jag är inte kunnig på tak och kommer ringa en takläggare men tar gärna emot tips och idéer. Hur byter man? Är det någon som har anlitat firma för liknande eller gjort det själv?
Kan man lyfta plattorna på något sätt och bara byta det nedersta eller behöver vi dra igång värsta storrenoveringen?

Satt och spekulerade på om det hela kunde bero på felmonterade hängrännor och att det har stänkt upp och orsakat eländet. Det är på en sida av huset som tar mycket stryk av väderleken och det ligger dessutom kustnära.

Behöver verkligen hjälp för jag är rookie på dethär med hus och vill ha lite "på benen" innan jag ringer hantverkare :blushing:

Det är väl bara att lyfta av de nedersta två raderna och sen riva bort den ruttna läkten?
Den läkten är väl i sin tur fäst i ven vertikala läkten så du får väl inte en hål i pappen? Hittas ngt hål i pappen täta med kallasfalt innan montering av ny bärläkt.
Sen på med pannorna igen, spika nedersta raden.
Det där fixar du på en dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.