Har problem med kondens från garaget/lada.
Det är ett stort tak, och taket är lagt utan något kondensskydd. Tänkte kanske någon gång i framtiden isolera det, men inte just nu.
Taket ser ut som på bild:
garagetak1.jpg

Sett från utsidan:
garagetak2.jpg

Har funderat själv och läst på forumet och kommit fram till att det bästa är att sätta upp masoniteskivor.
Kan jag skruva upp dem direkt mot läkten ovan? Har även fått tips om takduk/kondensduk, men då jag eventuellt vill isolera upp mot taket senare om några år, så känns det lite dumt.
Funderar även på att sätta in nät/insektskydd så det inte blåser in skräp och getingar.

Är det något jag bör tänka på, och har jag tänkt rätt?
Behöver man lägga med överlapp? Och behöver man täta? Hade annars tänkt lägga skivorna mot varandra bara.

Räcker luftspalten till? Osv :-)

Tacksam för svar

//HPD

Efter samtal med en granne verkar det som att man inte ska skruva den direkt upp mot läkten, då fukt riskerar att fastna och få läkten att ruttna.

HPD skrev:
Efter samtal med en granne verkar det som att man inte ska skruva den direkt upp mot läkten, då fukt riskerar att fastna och få läkten att ruttna.

Precix Kondensväv läggs "ovanför" läkten så skyddas den bättre

Skall tydligen sättas som ..se bilderna på
http://www.areco.se/PDFs/Kondensvav.pdf

lycka till..

Tack! Fortsätter min vana trogen och svarar på mitt eget inlägg. Eftersom det blev mer jobb än jag tänkt mig med masonite (pga mer skruvning) så är dagens lösning som jag funderar på att spänna upp byggplast som jag häftar fast under takstolarna. Sen om jag vill isolera senare så tar jag bort plasten längst ner och monterar skivor på nedersidan för att få plats med mer isolering.

ok
Ska själv just skruva dit ett plåttak som sen skall isoleras,,, kommer att fota hur jag gör

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.