14 410 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
renstratt / självrensande - vilken ska man använda?
Vilken är bäst att använda intill huset? Den självrensande är ju smart i sig men då är ju risken högre att det skvätter vatten utanför ner mot grunden.. eller? kanske inte så känsligt? Vilken hade ni valt och varför?
Idag har jag inbyggda silar i de raka rören och man ser ju inte direkt om det är skit eller ej så det får ju bli schemalagt jobb.. så nej nu får det bli någon utav dessa.

Idag har jag inbyggda silar i de raka rören och man ser ju inte direkt om det är skit eller ej så det får ju bli schemalagt jobb.. så nej nu får det bli någon utav dessa.

Då har du nog några väldigt gamla handgjorda stuprör. För nya som säljs är 87mm eller 100mm. Eller har du bara måttat lite slarvigt.
Sedan ska ju inte stuprören kopplas till ett dräneringsrör utan de ska kopplas till ett markavlopp som ska vara 110mm. Är det inte det så behöver du skaffa muffar till lövsilarna.
(inget av detta behöver du köpa på byggmax. jag tycker bara deras hemsida är lättnavigerad, och även om byggmax säger att deras stuprör är 90mm så är de bara 87mm. jag har personligen mätt dem)
Sedan ska ju inte stuprören kopplas till ett dräneringsrör utan de ska kopplas till ett markavlopp som ska vara 110mm. Är det inte det så behöver du skaffa muffar till lövsilarna.
(inget av detta behöver du köpa på byggmax. jag tycker bara deras hemsida är lättnavigerad, och även om byggmax säger att deras stuprör är 90mm så är de bara 87mm. jag har personligen mätt dem)
det hänger även på hur mycket träd du har i närheten, själv får jag rensa i princip varenda gång det stormar (om där är löv på träden) så jag funderar på att byta till självrensande.
Kör oxo på den självrensande nu mera för de vanliga blev det stopp i varje gång det regnade. Jag har stora ekar som hänger över huset och de vill jag ha kvar men de fäller enorma mängder skräp på taket. Nu när jag har bytt så ligger det bara en stor hög vid varje renssil innan hände det att jag kom hem och såg hur det bara sprutade ur renssilen samt ur hängrännorna. Då var det en vattenpelare hela vägen upp (ca 10m) och rensade man då så blev allt inom en 1 meter tok blött. Så självrensande e min rekomendation om du har lite träd annars den vanliga för den e snyggare.
Kan bara säga en sak. Har du rör som ligger nära av vad dom ska klara av i vattenmängd så hade jag aldrig tagit självrensande. Har sett hur många som helst som det kommer mer vatten sprutande ut ur dem än ner i markavloppet vid lite kraftigt regn. På vinterhalvåret är det inte så roligt om det fryser på efter regn osv. Och är inte direkt jobbigt att rensa en lövsil emellanåt 
Klicka här för att svara