Vi har rivit ett gammalt trasigt spänntak i vår villa och ska nu gipsa taket (med gipsskivor). Under spänntaket var det råspont. Behöver vi regla taket innan vi sätter gips eller kan man sätta gips direkt på råsponten? Även om man kan göra det finns det någon fördel med att först rega?

Tacksam för tips.

Om råsponten är plan och taket i övrigt inte lutar så mycket så det väl enklast att skruva skivorna i dem.
Om du skulle regla med t.ex. 28x70 (glespanel) så kan du jämna ut eventuella ojämnheter, om det skulle behövas.
Kompletteringar gällande el blir även det enklare om du reglar..

Kom på en sak till... som kanske kan vara bra för spacklingen..
Att om ni skruvar gipset på råsponten, se till att skarvarna hamnar på en bräda, och inte så att man skruvar vardera skiva i varsin råspontbräda.

Ok. Tack för tipsen. Tror nog att vi kanske reglar iaf. Men omvi nu inte skulle regla, utan istället gipsa direkt på råsponten, finns det då någon ökad risk att stänga in fukt eller nåt? Eller är det som föregående talare nämnde mest för att underlätta att få det rakt och eventuellt kunna dra el som man väljer att regla?

Det spelar ingen roll för fuktens skull. Eftersom du har samma temperatur ovanför det tänkta gipset så kommer den relativa luftfuktigheten över tid att bli exakt samma som nedanför gipset.

M.a.o. har du inga fuktproblem nedanför gipset (d.v.s. i rummen) kommer du inte att få det ovanför gipset heller.

Det är en helt annan sak om man börjar blanda in isolering, temperaturskillnader, etc. (läs: kallvind)

Redigerat:
Hmm ja asså taket som ska gipsas är ju upp mot vinden. Ovanpå råsponten/innertaket ligger spån som isolering plus någon mer typ av isolering. Vinden är ventilerad med självdrag. Då tolkar jag det som att det är bäst att regla, eller?

Jag skulle vilja påstå att det inte spelar någon roll, du byter papp mot gips. Du ändrar inte temperaturen, tätar varken mer eller mindre mot fukt, det lilla som gipsskivan isolerar är försumbart...

varför inte sätta upp ett nytt snyggt spänntak? har själv det i två rum i mitt radhus. skitsnyggt och enkelt.

Är inte spänntaken brandfarliga?

Jag har gipsat rätt mot dom spontade plankorna under spänntak. Har även gipsat direkt på spänntaket (det låg direkt mot sponten) vilket också funkade bra. Jag inbillar mig att det är bättre att behålla spänntaket som en typ diffusionsbegränsare, men jag har inga belägg...

Mina tak var nog ganska raka, problemet med att regla är om man monterar något i taket kan man lätt knäcka gipsskivan (typ man drar en skruv som får fäste i spontade brädorna) när man sen drar fast det man ska punktbelastar man gipset som böjs in.

Fördelen med reglar är att man kan tänka till och dra flexrör och dosor som en elektriker sen kan få koppla in lampor, knappar och kontakter utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.