Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Hej alla!
Jag har stött på problem. Jag byter tak, och skall ha ett tak UTAN läkt. Är det speciella rännkrokar man skall använda då? Hur skall rännkrokarna sättas (under takfotsplåten nerfrästa i råsponten eller tom på undersidan av råsponten)?
Hjälp behövs.
Mvh
P
Jag har stött på problem. Jag byter tak, och skall ha ett tak UTAN läkt. Är det speciella rännkrokar man skall använda då? Hur skall rännkrokarna sättas (under takfotsplåten nerfrästa i råsponten eller tom på undersidan av råsponten)?
Hjälp behövs.
Mvh
P
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Alla mina rännkrokar sitter på hängskivan. Jag har vertikalt hängande hängskivor så det finns färdiga krokar för det.
Protte
Protte
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Elegantast, och i min värld självklart om det är möjligt, är att sätta dem på råsponten. Jag har fräst ned dem i liv med sponten men även sett de som bara skruvar dem uppepå så det går nog också. Det blir lite av ett ”infällt montage” att använda denna typ av krok. Varianter som sitter i fotbrädan tycker jag ser ut som en efterhandskonstruktion, speciellt de ställbara för lutande fotbräda som ser ut som ett helt fackverk.
Att talet saknar läkt är inte något specialfall med avseende på avvattningen, rännkrokarna ska sitta på samma sätt även om det finns läkt, alltså på råsponten.
Att talet saknar läkt är inte något specialfall med avseende på avvattningen, rännkrokarna ska sitta på samma sätt även om det finns läkt, alltså på råsponten.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nja...det blir minst sagt lite annorlunda vad gäller hur långt ut från taket hängrännan hamnar, eller så har jag HELT missuppfattat hur Lindabs krok (KFL 100) är tänkt att funka. För att böja den krävs absolut ett skruvstäd och en hel del muskler, så skulle jag sätta dem som de är skulle hängrännan hamna HELT galet även om jag försänkt dem i råsponten.Bernieberg skrev:
Elegantast, och i min värld självklart om det är möjligt, är att sätta dem på råsponten. Jag har fräst ned dem i liv med sponten men även sett de som bara skruvar dem uppepå så det går nog också. Det blir lite av ett ”infällt montage” att använda denna typ av krok. Varianter som sitter i fotbrädan tycker jag ser ut som en efterhandskonstruktion, speciellt de ställbara för lutande fotbräda som ser ut som ett helt fackverk.
Jag skall till hornbach imorgon och prata med dem, men jag tror absolut att vertikalt monterade krokar på takslutsbrädan är ett vinnande koncept än så länge. Min vertikalatakslutsbräda sitter nästan i liv mot takslutsbrädan.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Om du funderar på hur det blir utan att bocka så förstår jag att det verkar märkligt, de måste bockas! Görs med ett speciellt bockverktyg som man brukar kunna låna där man köper kroken (vet inte hur det är med jättevaruhusen dock). Går även med skruvstäd men jobbigt och svårare att få alla bockar så att rännan får jämnt fall.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
TackBernieberg skrev:
Om du funderar på hur det blir utan att bocka så förstår jag att det verkar märkligt, de måste bockas! Görs med ett speciellt bockverktyg som man brukar kunna låna där man köper kroken (vet inte hur det är med jättevaruhusen dock). Går även med skruvstäd men jobbigt och svårare att få alla bockar så att rännan får jämnt fall.
Nej, det blir helt enkelt till att köpa vertikalmonterade krokar misstänker jag. Enklast och smidigast så, men jag skall som skrivet prata med HB imorgon.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det blev vertikalt monterade krokar från Lindab. Likadan godstjocklek som KFL 100 (= REJÄL!).
Tack alla för svar och engagemang.
Tack alla för svar och engagemang.
Klicka här för att svara