En utbyggnad som gjordes på 60 talet behöver nytt papptak. Eftersom både arkitekten och byggaren var måttligt intresserade av att göra saker ordentligt valdes ett inåtlutande tak med 2,85 graders vinkel. Tror jag, jag mätte lite snabbt igår. Lutningen i rännan är ännu mindre.
Går det att göra bytet själv? Terbolit glaciär 3 som finns på Byggmax vill helst ha 3 grader eller mer. Det finns ju ännu plattare tak på industribyggnader men då är det varmasfalt eller gummiduk som gäller, dvs inget man gör själv.
Går det att göra bytet själv? Terbolit glaciär 3 som finns på Byggmax vill helst ha 3 grader eller mer. Det finns ju ännu plattare tak på industribyggnader men då är det varmasfalt eller gummiduk som gäller, dvs inget man gör själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Påminner lite om mitt gamla tak. Jag tog bort all papp och la ny underlagspapp men sen tog jag in en riktig takläggare då det kändes lite för risky att göra själv. Passade även på att ta bort den höga sargen och sätta hängrännor då det bara fanns en brunn på hela taket.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tar-man-bort-gammal-takpapp.194825/#post-1536085
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tar-man-bort-gammal-takpapp.194825/#post-1536085
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är taklutningen verkligen så låg? 2,85 grader motsvarar en lutning på ungefär 1:20. Om du ändå måste ta bort all papp är det förhållandevis enkelt att bygga upp undertaket så att du åtminstone får 7 graders lutning. Att ta bort sargen på den lägsta sidan och sätta en hängränna som Peter_K har gjort, är också en förbättring av avvattningen. Om du kan ge luftningsröret en annan väg så du slipper en genomföring, är också en del vunnit. När det här taket byggdes krävdes det 3-lagstäckning vid så låga lutningar. Idag finns det bra material som klarar lutningen. De bör dock läggas av proffs.
Klicka här för att svara