Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
Självklart ska det inte regna in under pappen oavsett genomföringar eller ej.
Det ser dessutom ut som att pappen är skarvad vertikalt 90grader på varje skarv. Stämmer det? Och är dessa även tejpade med grön tejp?
Det ser dessutom ut som att pappen är skarvad vertikalt 90grader på varje skarv. Stämmer det? Och är dessa även tejpade med grön tejp?
Det ser ut som T-Flex tjep, och namnet på pappen ser ut att vara T-Takpapp? Det kanske ett system som ska vara så?
TS: har du närmare bilder på skorstenen?
Jag tycker det ser ut som ett underlag för att plåtis ska klä den med plåt, som då blir det vattentäta skyddet.
Såklart borde deras underliggande del som justnu finns där, vara tät nog.
TS: har du närmare bilder på skorstenen?
Jag tycker det ser ut som ett underlag för att plåtis ska klä den med plåt, som då blir det vattentäta skyddet.
Såklart borde deras underliggande del som justnu finns där, vara tät nog.
Ja vi valde dessa för vi blev rekommenderade de.. men tänk om allt är knas! Jag är inte hemma så kan inte ta mer bilder just nu, takpappen står det : T-TAK EPIC och är tror att tejpen är den jag skickar bild på. Ganska säker.Krilleman skrev:
Skarvarna ska vara snedkapade och klistrade. Inte raka och tejpade...
https://api.t-emballage.se/content/documents/122NCLDGCIUW1.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://api.t-emballage.se/content/documents/122NCLDGCIUW1.pdf
useless skrev:
Ja för de verkar uppenbarligen inte ha koll! skrämmande när de lagt så många tak och deras betyg är topp av deras kunder.. man känner sig korkad. Att jag som privatperson måste veta allt detta..useless skrev:
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Så länge plåtslagaren inte varit där kan det ju inte bli helt tätt


