Hej! Vi är mitt i ett takbyte. Vi ska lägga bandtäcktplåt. Snickarna har varit här och lagt ny råspont och papp, men de läcker in, massor runt skorstenen och runt ett rör. Jag har ringt till snickarna och förklarat läget och de hade endast tejpat med någon grön tejp runt de ställena (som de även förklarade inte var så bra). Jag förklarade för snickarn att jag sökte på Google och man kan använda asfaltsklister.. då sa han 'ja de kan vi ju göra' så då kom han och la på de istället. Men blev det bättre?! Nej ! Det regnar in fortfarande lika mycket runt skorstenen, vi har massor med hinkar och handdukar på vinden för att leda bort vattnet. Så igår kom de igen efter jag ringt och satte plast runt hela skorstenen! Min stora fråga är: SKA pappen vara tät runt skorstenen innan plåtinklädnaden sker? Eller är det plåten som är de som räcker som endast håller det tätt runt den? Snälla hjälp. Jag och min sambo har för lite kunskap för att veta vad som är rätt.
 
  • Tak med råspont och underlagspapp samt skorsten med synlig grön tejp och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Självklart ska det inte regna in under pappen oavsett genomföringar eller ej.

Det ser dessutom ut som att pappen är skarvad vertikalt 90grader på varje skarv. Stämmer det? Och är dessa även tejpade med grön tejp?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
scanmar och 5 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Självklart ska det inte regna in under pappen oavsett genomföringar eller ej.

Det ser dessutom ut som att pappen är skarvad vertikalt 90grader på varje skarv. Stämmer det? Och är dessa även tejpade med grön tejp?
Ja men det är de! Och tejpat med samma tejp!
 
  • Wow
  • Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Har dessa hantverkare någon erfarenhet av takomläggning?

Det ser inte bra ut.
 
  • Gilla
tummenmittihanden15 och 11 till
  • Laddar…
Förutom att det inte fungerar så kan dom knappast ha följt tillverkarens anvisningar, så några garantier kommer nog att vara svårt att få.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Harrison och 4 till
  • Laddar…
Det ser ut som T-Flex tjep, och namnet på pappen ser ut att vara T-Takpapp? Det kanske ett system som ska vara så?

TS: har du närmare bilder på skorstenen?
Jag tycker det ser ut som ett underlag för att plåtis ska klä den med plåt, som då blir det vattentäta skyddet.
Såklart borde deras underliggande del som justnu finns där, vara tät nog.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har dessa hantverkare någon erfarenhet av takomläggning?

Det ser inte bra ut.
Ja vi valde dessa för vi blev rekommenderade de.. men tänk om allt är knas! Jag är inte hemma så kan inte ta mer bilder just nu, takpappen står det : T-TAK EPIC och är tror att tejpen är den jag skickar bild på. Ganska säker.
 
  • Tak med takpapp märkt 'T-TAK EPIC' och antenn på skorsten, grön tejp syns vid takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rullar med grön och vit tätnings- och tätningstejp märkt med "Sika Flex" och "Tects".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Skarvarna ska vara snedkapade och klistrade. Inte raka och tejpade...

[bild]

[länk]
Tack för svar!!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Oj...
Taket ska i de skede det är nu vara helt tätt. Låt dem inte göra något alls innan det är löst. Du kommer bara få problem längre fram.
Och som andra redan sagt... de verkar inte ha koll på vad de gör.
 
  • Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Ni borde kanske ta dit någon sakkunnig som kan besikta arbetet innan ni går vidare?
 
  • Gilla
TCG och 14 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ni borde kanske ta dit någon sakkunnig som kan besikta arbetet innan ni går vidare?
useless useless skrev:
Ni borde kanske ta dit någon sakkunnig som kan besikta arbetet innan ni går vidare?
Ja för de verkar uppenbarligen inte ha koll! skrämmande när de lagt så många tak och deras betyg är topp av deras kunder.. man känner sig korkad. Att jag som privatperson måste veta allt detta..
 
  • Gilla
  • Ledsen
VillaMy och 14 till
  • Laddar…
Så länge plåtslagaren inte varit där kan det ju inte bli helt tätt
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.