S
Där skulle du haft ytpapp eller shingel istället. Alternativt som någon sa här uppe, någon typ av klickfals.

S Stefan1972 skrev:
Okej, jag håller med om att om man tittar på detaljer så finns det saker som kan diskuteras men å andra sidan så beror ju mångt och mycket på vad som sades vid beställningen också. Visst kan man göra allt 100% korrekt men då kommer det att kosta därefter. Man kan säkert falsa in huven också men då kanske bara den hade kostat lika mycket som hela taket. Det ser ändå inte ut som en gröngöling som har gjort det för jag har sett betydligt värre än det där. Hur det sen i överlag är gjort beror nog mer på vad som sagts från början och vad det får kosta.
Sett ur en annan vinkel så skulle nog plåtslagaren ha rekommenderat en annan plåt istället. Jag ser liksom inte anledningen till att ha handfalsad plåt på den där lilla taksnutten ihop med betongpannor i övrigt. Det hade ju blivit bättre med sån där färdig plåt som man bara bankar ihop och som har falsat utseende.
Gör man med sån där plåt så ska man göra på omålad zinkad plåt. Jag kan ledigt föreställa mig hur det där kommer att se ut om några år med färg (eller vad det nu är?) släpper och det lossnar i stora sjok som det brukar göra.
Jag håller inte med dig. Visst är det rimligt att göra bandtäckning även till små ytor. Det är väl dessutom inte så enkelt att få en plåtslagare att lägga ett klickak som du hänvisar till... Klicktaken finns ju till för att folk utan kunskaper ska kunna lägga ett tak som ser ut som en bandtäckning. Vad gäller huven så vette tusan hur det är tätat. Kanske är det bara kittat. Isfl är det väl tätt ett tag iafl. Eller så sitter det en plåt till under, men jag fattar inte hur det skulle varit bättre än att falsa in den övre plåten (och skippa skruvarna rakt igenom).
Vad gäller priset så får väl plåtslagaren sägs vad det kostar att göra ett bra jobb, inte anta att kunden vill ha ett jävla hafsverk gjort som om det var irländska asfaltsläggare som varit i farten med sin snickarhammare och en brädbit som mothåll...

• Gilla
Miamary och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit Plåtslagare i ca 10 år och driver nu ett plåtslageri.

Vid språnget kan märken vara att vänta då plåten bearbetas där med hammare alt plastklubba och sedan viks ner runt språnget med falsverktyg, däremot bör plåten bättringsmålas när jobbet är klart där färgen släppt för att undvika rostangrepp. Bucklor kan förekomma men det beror oftast på hur skicklig plåtslagaren som utfört arbetet är.

Huven ser ut att bara ligga överlappad på bandtäckningen vilket inte är ett seriöst utförande utan skall vara infalsad i kringtäckningen.

Edit: Överlag ser plåtarbeten mycket oseriöst ut om man tittar på lösningarna som utförts uppe vid nocken. En besiktningsmann skulle med största sannolikhet slå ner på täckningen. Är huven skruvad ner direkt i taket? Det ser ut som dem satt farmarskruv rakt igenom vilket mycket väl kan skapa läckage inom kommande år.

Redigerat:
  • Gilla
Gurgel och 1 till
  • Laddar…
M MaxEV skrev:
Jag har varit Plåtslagare i ca 10 år och driver nu ett plåtslageri.

Vid språnget kan märken vara att vänta då plåten bearbetas där med hammare alt plastklubba och sedan viks ner runt språnget med falsverktyg, däremot bör plåten bättringsmålas när jobbet är klart där färgen släppt för att undvika rostangrepp. Bucklor kan förekomma men det beror oftast på hur skicklig plåtslagaren som utfört arbetet är.

Huven ser ut att bara ligga överlappad på bandtäckningen vilket inte är ett seriöst utförande utan skall vara infalsad i kringtäckningen.

Edit: Överlag ser plåtarbeten mycket oseriöst ut om man tittar på lösningarna som utförts uppe vid nocken. En besiktningsmann skulle med största sannolikhet slå ner på täckningen. Är huven skruvad ner direkt i taket? Det ser ut som dem satt farmarskruv rakt igenom vilket mycket väl kan skapa läckage inom kommande år.
Tusen tack för svar!

Känns mycket bra att få svar från en plåtslagare.

Jag är osäker på om huven är skruvad direkt i taket. Ska absolut fråga honom det. Tack.

Han har ännu inte tackat ja till att ses och diskutera mina synpunkter. Men jag återkopplar i tråden när jag vet mer.

Vänliga hälsningar
Maria

är också plåtslagare och kan bara konstatera att hålla med ovan plåtslagare , katastrof , huven kommer börja läcka inom en snar framtid., dessutom är anslutningen under takfoten mot fasaden inte godkänd.
och vad har hänt med hängrännan , lägger han i den efteråt ?

• Gilla
Miamary och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte plåtslagare, men vad hände här? Ngn har ju hackat på som en galning....

• Skadad plåtyta med hack och repor, tyder på ojämn och ovarsam bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
troligtvis var klockan 15.30 på fredag em och han gick loss med plåtslagarhammaren istället för klubban, ser helt bedrövligt ut , klart att det blir lite märken efter när vi plåtar , men då bättringsmålar man och ser till att det blir snyggt .

• Gilla
Gurgel och 1 till
  • Laddar…
Hej alla,

Här kommer en uppföljning:
Plåtslagaren mötte upp och jag påtalade alla saker som jag tyckte var felaktiga. Han såg dock inte alls problemen. Men gick iallafall med på att täta kring huven och bättringsmåla det som var sönderhamrat.
Att han skulle göra om hela jobbet var inte ett alternativ för mig. Med tanke på hur dåligt jobb han hade gjort tvivlar jag på att det skulle bli bättre en andra gång.
Igår fick jag äntligen fakturan: 20000 inklusive arbete och plåt. Minus rotavdrag gick det på ca 16000.

Tack för alla kommentarer.

Begär att få en nykter plåtslagare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.