Hejsan!
Står inför ett tak byte nästa sommar och sitter och funderar på bästa lösningen.
Idag är det tegelpannor men har tänkt mej klickfalsat plåt tak typ Kami eller vännäs plåt.
Konstruktionen inifrån och ut är följande:
1. Inga spontade brädor som rote utan breda plank med nån mm mellanrum.
2. På detta ligger ett gammalt spåntak
3. På spåntaket är det skruvat bärläkt
4. Sen tegel pannor
Hur ska man tänka nu? Kan jag spara det gamla spåntaket som undertak och lägga bär å strölläkt för plåten? Duk eller masonit på det gamla spåntaket?
Står inför ett tak byte nästa sommar och sitter och funderar på bästa lösningen.
Idag är det tegelpannor men har tänkt mej klickfalsat plåt tak typ Kami eller vännäs plåt.
Konstruktionen inifrån och ut är följande:
1. Inga spontade brädor som rote utan breda plank med nån mm mellanrum.
2. På detta ligger ett gammalt spåntak
3. På spåntaket är det skruvat bärläkt
4. Sen tegel pannor
Hur ska man tänka nu? Kan jag spara det gamla spåntaket som undertak och lägga bär å strölläkt för plåten? Duk eller masonit på det gamla spåntaket?
Jag skulle inte rivit bort det gamla spåntaket.
Helt onödigt jobb och en massa spikar som måste tas bort.
Och framförallt finns ingen anledning att ta bort gammalt högkvalitativa takspånor.
Skulle tro att masonit eller duk är egalt.
Men troligen enklare att lägga masonit som är mer oömt då du skall vistas på taket och skruva nya läkt.
Helt onödigt jobb och en massa spikar som måste tas bort.
Och framförallt finns ingen anledning att ta bort gammalt högkvalitativa takspånor.
Skulle tro att masonit eller duk är egalt.
Men troligen enklare att lägga masonit som är mer oömt då du skall vistas på taket och skruva nya läkt.
Hej!nikasp skrev:
Dels för att när teglet lades så över lappar nock pannan knappt översta raden och vill ha ett nytt fräsch tak som passar i övrigt på huset efter panel byte.
Ingen som har lite tips
Ett annat alternativ kan ju vara att riva ner till plank rotet och skjuta rå spont luckor 17mm på det för att få ett slätt underlag för takpapp sen plåt på det? Men jag vill inte lägga ner en massa jobb i onödan om föregående alternativ kan bli bra. Skillnaden med råspont är väl att man kanske ändrar klimatet på vinden med följande problem?
Ett annat alternativ kan ju vara att riva ner till plank rotet och skjuta rå spont luckor 17mm på det för att få ett slätt underlag för takpapp sen plåt på det? Men jag vill inte lägga ner en massa jobb i onödan om föregående alternativ kan bli bra. Skillnaden med råspont är väl att man kanske ändrar klimatet på vinden med följande problem?
Klicka här för att svara