8 581 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Ok med råspontluckor skarvade omlott mellan takstolar?
Hej. Jag håller på att få taket omlagt och de har börjat spika råsponten. Jag ser nu att de skarvat råspontluckorna mellan takstolarna på ett ställe, och lagt dem omlott. Det är dessutom en generalskarv där på samma ställe hela vägen. Är det verkligen ok att göra så?
Jag ser att det råder delade meningar på forumet, men de instruktioner jag kollat på säger att råspontluckor ska skarvas stumt över takstol.
Hade ni accepterat detta?
Jag ser att det råder delade meningar på forumet, men de instruktioner jag kollat på säger att råspontluckor ska skarvas stumt över takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om takstolarna sitter med något annat än 120 cc då funkar inte luckor.
Vanlig hederlig råspont passar alla tak.
Varje bräda, även i luckor ska spikas så det man vinner med luckor är att slippa slå ihop brädorna.
Protte
Vanlig hederlig råspont passar alla tak.
Varje bräda, även i luckor ska spikas så det man vinner med luckor är att slippa slå ihop brädorna.
Protte
Hur kan det råda delade meningar om det där? Bland det sämsta jag sett, alla kategorier. Klart de ska göra om.H HK-47 skrev:Hej. Jag håller på att få taket omlagt och de har börjat spika råsponten. Jag ser nu att de skarvat råspontluckorna mellan takstolarna på ett ställe, och lagt dem omlott. Det är dessutom en generalskarv där på samma ställe hela vägen. Är det verkligen ok att göra så?
[bild]
Om det där är slutresultatet med råsponten så behöver du nog va hemma nästa gång dom kommer. Mest för att se va det är för folk som jobbar där.. Min dotter på 5 år skulle förstå att det inte är så man gör...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Hur kommer det senare att bli med pappen? Den ska inte ha skarpa veck samtidigt som den stumt ska ligga mot underlaget.
Protte
Protte