Hej på er

Vill som dom flesta andra skaffa solceller. Plåttaket har sin gedigna ålder 40 år. Plannja. Börjat rosta på sina ställen.
Själva plåten är det bara o byta ? Eller ska man skrapa / behandla/ måla om. Sen vill man att det är tätt tills det är dags o kasta solcellerna, 25 år kanske.

Pratat med 2 aktiva plåtslagare som rekommenderar omläggning (vill ev. Ha jobb) Pratat med en pensionerad som inte tyckte det såg illa ut , absolut värt att ge en chans (vill inte ha jobb).

Tänkte jag kollar här också.Alla tips välkomna, jag kan ingenting om vare sig plåt eller tak, ännu. Lägger upp några bilder på spektaklekt. Ca 150kvm tak ser likadant ut överallt

• Rostskadade delar på en röd takplåt med en skugga av en person som syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lagad skada på röd vägg med synlig betong och krackeleringar runt lagningen.
    Skapa konto
  • Närbild på en takpanna med mossa och en borrad hålighet.
    Skapa konto
byt plåt och även underlagspapp om den är lika gammal.

Ja på den första bilden ser det nästan ut att ha rostat hål.. Skulle säga att det är för sent att rädda

plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja på den första bilden ser det nästan ut att ha rostat hål.. Skulle säga att det är för sent att rädda
Just den hemskingen tog jag med för att den är värst angripen. I övrigt är det såna 5kronor här o där. Men ja den är inte vacker

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
byt plåt och även underlagspapp om den är lika gammal.
Ja den är lika gammal.. Blir dyrt detta. Klarar man plåtjobbet själv eller är det stor risk för läckage om lekman utför bytet? Jag ser kanske trixen när jag river det gamla

Sanera taket från det hemska PLEGELTAKET lägg ny papp.
Intrégrerade solceller som är täta kan vara ett alternativ då är underlagspapp tillräckligt.
Blir snyggare då man slipper den tårta på tårta lösning som de flesta installatione innebär.

M Mursu89 skrev:
Ja den är lika gammal.. Blir dyrt detta. Klarar man plåtjobbet själv eller är det stor risk för läckage om lekman utför bytet? Jag ser kanske trixen när jag river det gamla
Plåttak måste vara bland det enklaste.
Sen kan man ta plåtslagare om det är specialgrejer.

Hur brant är taket , hur högt är det ?

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hur brant är taket , hur högt är det ?
22grader lutning. Ca 150 kvm

M Mats Lj skrev:
Sanera taket från det hemska PLEGELTAKET lägg ny papp.
Intrégrerade solceller som är täta kan vara ett alternativ då är underlagspapp tillräckligt.
Blir snyggare då man slipper den tårta på tårta lösning som de flesta installatione innebär.
Är väl inget fel på plegel.
Ja integrerade ska tas med i beräkningen. Blir dock bara solpaneler på "baksidan" där ingen ser. Så spelar inte jätte roll hur det ser ut. Bara det är helt o tätt.

A
Jag hade bytt. Solcellerna ska ju förhoppningsvis ligga 30 år, så länge håller inte taket.

M Mursu89 skrev:
Är väl inget fel på plegel.
Det är inget fel på stålplål som takbeläggning, men då ska det se ut som stålplåt.
Alla material som försöker efterlikna ett annat bör undvikas. Dessutom är det inte prisvärt.
Lägg TP plåt eller gammaldags pannplåt istället beronde på ålder på byggnad.

• Gilla
reez
  • Laddar…
M Mats Lj skrev:
Det är inget fel på stålplål som takbeläggning, men då ska det se ut som stålplåt.
Alla material som försöker efterlikna ett annat bör undvikas. Dessutom är det inte prisvärt.
Lägg TP plåt eller gammaldags pannplåt istället beronde på ålder på byggnad.
Vilket svammel.

T TheGame skrev:
Vilket svammel.
Det enda skälet att lägga ett PLEGELTAK är om vill bygga en kuliss.

M Mats Lj skrev:
Det enda skälet att lägga ett PLEGELTAK är om vill bygga en kuliss.
Jag repeterar, vilket svammel

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.